Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 2304 ggr
Sjöstjärna
0

Litterär agent

Hur tänker ni om litterära agenter, ökar de möjligheterna att bli publicerad och/eller översatt och utgiven i andra länder eller kostar de bara pengar?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

parsley
0

En litterär agent ska tillvarata författarens intressen. De tar sig an författare som de tror att de kan tjäna pengar på.  Normalt sett ska du inte betala pengar till den litterära agenten, utan den får en andel av din försäljning.

I Sverige brukar man skicka böcker direkt till Förlag. Ett fåtal svenska manus har blivit utgivna på Förlag via agent. I anglosaxiska länder, speciellt USA, brukar författarna skicka manus till agent. Agenterna tar sig an de manus de tror de kan tjäna pengar på och försöker sälja in dem till Förlag

Skriver du på engelska och vill försöka bli utgiven på den engelskspråkiga marknaden så får du förmodligen gå via en agent eller ge ut på egen hand via Amazon.

Är du utgiven i Sverige på något av de större förlagen och en utlandslansering är aktuell så tror jag man vinner på att ha en agent, bl a för att agenterna kan marknaden och har kunskap om juridik och ekonomi, som lekmän inte har.

Sjöstjärna
0

Jo, jag vet hur det förhåller sig och att agenter inte är stort i Sverige än. Frågan är om chansen är så mycket större att bli utgiven om man skickar manuset till en agent eller om man skickar det direkt till ett Förlag att det rättfärdigar ett arvode på upp till 25%? När det gäller utlandslansering så hävdar ju de större förlagen att de har egna agenter som kan bistå med den delen och då funderar jag på om deras arbetsinsats för min bok är att jämföra med om jag anlitade en egen agent? Är det någon som har erfarenhet av att jobba med litterär agent?

/Sjöis

parsley
1

Har du ett riktigt bra manus, så tror jag inte du behöver gå omvägen via en agent i Sverige. För att vara på den säkra sidan, så kontakta de svenska litterära agenterna och hör vad de säger. När det gäller utlandslansering, så har de stora förlagen ett kontaktnät, för att lansera sina författare. Om det eller en egen agent är det bästa, det får man räkna på i varje enskilt fall eller lita till sin magkänsla om det känns bättre. 

Tror även att författarförbundet kan hjälpa till när det gäller frågor kring litterära agenter. Det är få svenska författare som har en litterär agent och det är inte alltid de är aktiva på sociala medier.

parsley
0

http://simonaahrnstedt.se/ Simona Ahrnstedt bloggar om skrivande. Det är möjligt att hon agent. Testa att fråga henne.

Sjöstjärna
1

Tack för tipset! 👍

/Sjöis