Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 4863 ggr
mondeo
0

Vilken bok läser du?

Med tanke på tråden om att bokförsäljningen går ner vill jag ställa en fråga till er alla:

Vilken bok läser du just nu?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

SusanneStromstedt
1

Den senaste med Sylvia Brown =).

Jag gillar mystik och gärna sanning.Det är kanske lite häxa i mig

bjarvamor
1

Har just läst ut Ashimas bok av Carolyn Giertz. Jag tyckte om boken tills jag läst lite mer än hälften. Den är lite kontroveriell, eftersom den bygger på att Gud hade en fru som hette Ashima! Kan tänka mig att den kan skapa diskussioner i vissa kretsar. Men mycket intressant och spännande bitvis.

Men sedan tyckte jag att hon upprepade händelser som inte var så väsäntliga för berättelsens fortskridande. Det hände för lite på slutet, och slutet tyckte jag inte riktigt om heller!

bjarvamor
1

Susanne, det är bara din "urkvinna" som knackar på dörren!Flört

mondeo
1

Nu är jag inne i min biografiperiod. Just nu läser jag om Povel Ramel "Som om inget hade hänt".

En bok helt i min smak.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

SusanneStromstedt
1

Visst är Povel Ramel bra?

emsems
1

Oj jag som läser så mycket har ju ett par på gång samtidigt… Just nu är jag inne på dessa:
- Två nötcreme och en moviebox, av FIlip och Fredrik.
- Kåt, glad och tacksam av Eva Sanner
- Bollen är din!
- Sektbarn

Creation
1

Ingen ^^'

Men ska nog börja läsa "I cirkelns mitt" av Dan Brown ganska snart. ;) Den enda Dan Brown boken jag inte läst.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

vanessa
1

Har alltid en massa böcker på gång, men det är mest faktaböcker. Inget man sträckläser, utan bläddrar i när man behöver mer fakta att lägga i sin hjärna eller reda ut något.

Din tråd om aforismer Mondeo, fick mig att gå iväg till mitt "bokrum" och rota fram "Här ligger en gravad hund" Skriven av Hökby och Åberg. Med kända och okändas sagda ord.

Annars är det som sagt fakta, fakta som finns vid min sida. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

skogstrolletbarbro
1

Jag vill helst läsa spännande böcker från verkligheten.

En av mina utländska favoritförfattare är Barbara Wood. Det är bara det att hennes böcker är så stora att de går dåligt att läsa i sängen som jag vill. Det är nästan så att jag drar mig för att börja läsa en bok av henne, för det upptar hela min lediga tid då.

Just nu har jag börjat på Mig äger ingen av Åsa Linderborg.

Den verkar bra!

[Vargnatt-]
2

Håller på med böckerna om Narnia :)

Maliceangel
1

I drottningens närhet av Philippa Gregory.

#1 Åh, jag vill läsa hennes böcker. Men hittar dom ingenstanns!

Jenahbella
1

jag läser just nu två böcker,
johnny cash - självbiografin och karen armstrong - buddha :)

vanessa
1

Denna diskussion påminner mig om att ta fram en bok jag köpte på rean som jag verkligen, verkligen ville ha. Handlar om Bono, sångaren i U2. Samtal med honom, så det är inte en biografi och inte skvaller :-).

#12 Du får berätta om Johnny Cash boken sedan. Låter intressant. /Vanessa

Jenahbella
1

#13 ja det ska jag göra :) har precis börjat så det kan ta lite tid :/
beror iofs på hur bra den är :) får jag en riktigt bra bok kan jag inte lägga ner den :P

Buuc
1

Harry Potter och dödsrelikerna. Är bara typ 80 sidor efter mitten så långsamt går det! Har två andra böcker hemma som jag är ivrig efter att läsa, men det får bli efter Harry Potter.

mondeo
2

Det är roligt att läsa att ni inte överger böckerna för datorn.

Har en liten undran:

Hur läser ni?

10 sidor itaget?

Halva boken åt gången?

Streckläser, kan inte sluta?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

SusanneStromstedt
1

Jag läser några sidor/dag numera. Förr sträckläste jag tills boken var slut…

vanessa
1

Förut sträckläste jag alltid. En bok om dagen. Sedan jag blev skribent så har jag tyvärr slutat läsa nästan. Det blir mer bläddrande. Det är som att jag bara får in och får ut en viss summa tecken per dag :-). /Vanessa

Jenahbella
1

#16 det beror på vad det är för bok, vissa böcker blir helt magiska för mig och jag kan inte sluta läsa..
vissa böcker "kort läser" jag.. de blir ett par sidor och sedan vill jag tänka, ta åt mig..
hihi snurrig jag är ;)

Sehvrin
1

För tillfället läser jag ingen bok utan serien Sandman av Neil Gaiman (En av historierna där har för övrigt vunnit ett litteraturpris, World Fantasy Award, för bästa novel. Lite häftigt tycker jag)

#16 Jag läser så långt jag kan när jag har tid. Det beror lite på vad det är för bok också. Vissa böcker kan jag streckläsa och "fuska" till mig så mycket tid som möjligt för boken, dvs använda tid som jag egentligen borde avsätta till annat, tex plugga och städa. Andra böcker blir bara kvällsläsning (gäller främst sådana jag redan läst en gång förut)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Creation
1

#16 Jag brukar läsa så långt jag hinner ;) När jag gjort mig i ordning och ligger i sängen läser jag tills jag verkligen måste sova för att få den sömn jag behöver eller tills jag inte orkar läsa mer. Cirka 2h/kväll då.

Sen, om det är en riktigt bra bok, sträckläser jag den. :) Gjorde exempelvis det med sista Harry Potter boken(engelska), avslutad på en dag. Samma sak gjorde jag med Sagan Om Ringen-trilogin(trögstartad introduktion, men sen sträckläste jag och avslutade böckerna på tre dagar). Tänka sig att just fantasy böckerna blir de jag gillar bäst, trots att jag vanligtvis inte gillar det genret. =/

Men så har jag ju sträckläst Hannibal böckerna och Dan Browns böcker också, så inte är det bara fantasy som gäller. ;)

mondeo
1

Om sanningen ska fram så har jag aldrig streckläst en bok.

Får man grepp på den, hinner den sjunka in, när den är slut kommer man då ihåg allting?

#20 Det är rätt att man ibland stjäl lite tid för att få läsa men egentligen så bör man väl försöka att prioritera att läsa böcker?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Wiizy
1

"Systrarna i jeans. Andra sommaren" ,fotfattare; ann brashares.

Själv läser jag oftast tills den är slut :). Vid brist på tid (och då har jag faktiskt skola, djur o sådant, så det är inte mycket tid läsningen får) - läser jag så långt jag hinner. ibland längre iallafall… beror på hur boken är.

denna är intressant, men inget jag skulle vilja läsa ut direkt precis…

//Wizy

emsems
0

#16, beror på tiden.. ofta blir det väl en 30 sidor eller nåt

Jenahbella
0

#22 man kommer nog inte ihåg allt då, men man kan ju alltid läsa den igen :) jag brukar läsa om böcker ibland :)

[Vargnatt-]
0

Hur jag läser beror på, jag kan lätt läsa ut en bok på en dag om den är riktigt bra och jag inte har mycket att göra.

Buuc
0

En gång blev jag beroende av en bok, jag stängde mig ute ur resten av världen!. Jag läste den flera timmar i sträck, utan att ens lyfta blicken från den. När jag sedan läst klart den så kändes de som en shock. Jag blev tvungen att samla mig och ta in allt jag läst. Sedan kom huvudvärken. Och sedan kände jag hur klibbig och genomblöt jag var av svett. :) Så det är något jag aldrig kommer göra igen. Otroligt vad en bok kan göra mot en!!

vanessa
0

#22 Har inga problem med att minnas när jag sträckläser, vilket även betyder att man gör det snabbt.

Så fort jag lärde mig läsa, började jag läsa böcker. Skippade "barnböckerna" direkt och gick till svårare böcker. När jag var in yngre tonåren släpade jag även hem tjocka böcker fyllda med fakta.  Lärde mig att läsa snabbt på vägen från de första böckerna. Tror inte ens att jag kan läsa långsamt och förstå det jag läser.

Niklas har skrivit en bra artikel som är läsvärd som handlar om snabbläsning. /Vanessa

Buuc
0

#27 Lilla jag kan inte stava, CHOCK heter det, inte shock! Vad får mina fingrar allt ifrån. ;P

vanessa
0

Förstod det :-). /Vanessa

Torparmor
0

Jag är periodare när det gäller allt i bokväg utom facklitteratur. När jag är inne i en läsperiod kan jag läsa 10 böcker på en vecka. Är boken intressant har jag svårt att lämna den innan den är slut, kan bli 2 böcker på en natt. Det har varit perioder när jag varit ensam ett par tre dagar och då i stortsett bara läst med korta avbrott för mat och nån timmes sömn. Dessemellan kan det gå flera månader med enbart facklitteratur.

Har precis avslutat JA Göths "De fem stånden" från 1936. Intressant om hur folk i Småland hade det på 1800-talet. Annars är det "Klosterträdgårdar" av Lena Israelsson och Nils Åkerstedts serie "Den biologiska trädgården" som ligger på läsbordet. Vid sängen finns sen länge Bryan Sykes "Evas sju döttrar". Den är otroligt intressant, men det går inte att läsa så många sidor i taget för det gäller att ta till sig all kunskap den förmedlar

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

parsley
0

Dan Anderssons Samlade Dikter. Recension kommer i min boktråd på litteratur i fokus om ett tag.

Buuc
0

Började läsa Män Som Hatar Kvinnor för någon dag sen. Går dock lite trögt och ligger bara runt sidan 30. Antar att jag inte ännu förstår mig så mycket på riktiga vuxenböcker, har hittills bara läst ungdomsböcker.

J14oh
0

Slända i bärnsten av Diana Gabaldon, andra boken i serien :)

vimes
0

Utöver kurslitteratur, läste jag senast sjätte delen i Stephen Kings fantasyepos Det mörka tornet. För tillfället lyssnar jag på Låt den rätte komma in, vilken är en perfekt liten modern skräckhistoria.

parsley
0

Joyce Carol Oates Svart flicka / vit flicka

Saqin
0

"The Power that preserves" av Stephen Donaldson, läste nyss ut "Twilight". Och läser ytterligare två böcker som heter "Drakens dag" och "Förbaskade Slyna" på Kapitel 1.

Ritchie
0

Just nu läser jag Jävla John av Eva Dozzi.

Året är 1963 och en popgrupp från Liverpool kommer till Sverige.

De bor på ett hotell där en ung kvinna jobbar…

Har kommit c:a 25% och hoppas resten är minst lika bra…

P0okerface
0

Låt den rätte komma in

Oriel
0

Jag håller på att läsa bibel, skojjade :D Läsen en bok av Liza Marklund :D

-' Rebecca Johansson

Creation
0

Jag läste nyligen Barn 312. Rekommenderar den starkt! Jag kunde verkligen inte släppa boken när jag börjat, läste klart den samma dag.

Ritchie
0

#39 Hur är den?? Är lite skeptisk till temat men många som läst den tycker den är mkt bra!

#40 Vad handlar den om?

vimes
0

Låt den rätte komma in: Det är ju alltså en skräckis, en vampyrhistoria. Men vänta lite! Bli inte ointresserad ännu! Framförallt är det en väldigt stämningsfull skildring av prepubertal kärlek och vänskap, mobbning, utanförskap och hämnd. Det är mörkt och vackert på samma gång. Även om det finns en del riktigt obehagliga scener är det i grund och botten en väldigt fin historia.

Ritchie
0

ok…tack för det ! Jag kommer att läsa den trots temat men tack vare din beskrivning. Spännande…

Torparmor
0

"41 Den berättelsen gick som följetong i en veckotidning när jag växte upp. Minns att jag längtade till nästa veckas tidning

P0okerface
0

42# det är JÄTTE BRa!
typ 4 gången jag läser den :D

Ritchie
0

Fjärde gången ??!!

Nu läser jag "Blod, svett och dårar" en biografi över Backyard Babies…

P0okerface
0

4#, så bra är den :D
men jag älskar att läsa böcker flera gånger :D
men just nu läser jag , rör vid mig.

lykkan
0

viskningar av dean koonitz

Sehvrin
0

Jingo av Terry Pratchett

h00jff
0

Har just nu "Astrids bilder" på nattduksbordet… Inte så mycket text men intressant det som står! Köpte den på bokrean.

I öronen har jag just avslutat Jens Lapidus "Aldrig fucka upp", hans andra bok. Helt OK, precis som den första, men inte superbra! Håller just nu på och laddar in Potensgivarna av Karin Brunk Homqvist i iPoden, ska bli intressant!

Missanpassad
0

Ingen.
Orka läsa när man själv bublar av ord som vill ut.

SimsBrooke
0

14 år och till Salu tror jag den heter av Camilla Engvall (tror ja)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

parsley
0

Jävla John - Eva Dozzi

Hopoksia
0

Eckart Tolle - En ny jord

NDW  - De nya uppenbarelserna

Mari Jungstedt - Den mörka ängeln (precis påbörjad)

Missanpassad
0

Svensk-islänskt ord lexikon

EmmaJorunn
0

Noveller för världens barn!

Väldigt bra bok om man vill få lite koll på de klassiska författarna, alltså alla från Selma till Virginia och Kafka till Tolstoy.

Läs läs läs! det är en väldigt okrävande bok.

Valmo
0

Dave Pelzer-Pojken som kallades Det

Louise Rennison-Georgia Nicolsons dagbok

Stephanie Meyer-Ljudet av ditt hjärta

Sehvrin
0

Making Money (Terry Pratchett). Sen "fuskar" jag lite och lyssnar på boktvå i The Dresden Files: Fool Moon (Jim Butcher)

[RaindanceKid]
0

LÄser Liza Marklunds "En plats i solen". Gillar deGlad Sedan ska jag fortsätta med Grottbjörnens folk-serien av Jean M Auel, älskar de böckerna… Då början jag på fyran, Stäppvandringen! :D

idawennstrom
0

Har precis läst ut "Mer än ögat kan se" som handlar om 17-åriga Asilinn som kan se oknytt - alver, älvor, sagofigurer och sådant - och hur hon sedan blir utvald att bli Sommardrottning av alven Keenan, sommarkungen. Där slits mellan kärlek i "två världar" och är orolig mest hela tiden. Ändå så tycker jag inte att boken fokuserar mycket på huvudpersonen. Man får inte lära känna karaktärerna särskilt väl, ändå är storyn bra och spännande i sitt fortskridande, men mer detaljer hade ju inte skadat.
Inte den typ av böcker jag skulle läsa vanligen, men den var väl helt ok i alla fall.

emmaostlind
0

Flickan som lekte med elden (del två i Millennium-serien) av Stieg Larsson. Galet spännande!

[Rindel]
0

Jag gillar att ha något att läsa en längre tid så jag läser kanske tio sidor. Läste ut Eragon för ett par dag sen, den läste jag ungefär 50-60 sidor åt gången.

Huldan
0

Harry Potter och dödsrelikerna :D Åh gud vad jag älskar de böckerna! Det finns verkligen inget bättre… Eller, "bättre" finns det väl på sätt och vis, men inget mer underhållande, spännande och ingen bok där jag känner mig mer som om jag är med i händelserna och verkligen upplever de de upplever.

Tror det är sjunde eller åttonde gången jag läser den xD

Och ja… Jag läser en hel massa annat! Jag är storläsare och har brett läsintresse men just Harry Potter tar alla priser för mig.

Creation
0

#64 Just nu läser jag Harry Potter-serien för x:e gången, jag med ;-) Älskar böckerna!

[NoOrdinaryGirl5]
0

Har inte läst på en månad men senaste boken jag läste var

Medinas Juvel av Sherry Jones.

Farbrorn som inte ville va' stor av Klas Gustafson (Biografi om Gösta Ekman).

Båda dessa sträckläste jag. Älskade dem båda två! Sträckläser nästan alltid, om jag verkligen älskar en bok har jag väldigt svårt att lägga ifrån mig den.

Torparmor
0

Hade alldeles glömt den här tråden.

Läser om några böcker av PG Wodehouse bl a Sammelsurium och Mr Muller har ordet. Återkommer en stund då och då till Paolo Coelhos Alkemisten som jag aldrig kan sluta lösa om och om igen.

Bengt Nilssons "En judisk krog i Bagdad" är på ingång. Den ska vara bra enligt en kompis. Väntar med spänning tills Denise Rudberg skall komma med en tredje deckare.

Annars ligger ett antal böcker om odling framme bl a Den lättskötta köksträdgården av Clare Matthews.

deeremf
0

Clive Cussler

The Jungle

(bara älskar när han syr in sig själv i sina historier, ofta som en random person som råkar vara på rätt plats till rätt tid, tex en veteran bilmässa där han försöker sälja en bil eller ute på en båt som han bytte till sig för en veteranbil)

[RMSLiners]
0

Bok? Snarare böcker…

the Sword of the templars - Paul Christopher
Alexandriakoden - Steve Berry
Brödraskapet - Robyn Young
Ormens tecken - Raymond Khoury

Jag läser olika böcker vid olika tillfällen och kapitelvis, flera eller enstaka beroende på var jag hinner. Slutar inte läsa om jag är mitt i kapitlet utan läser tills nytt kapitel börjar.

parsley
0

Gammal tråd det här. Kul att den dök upp. Startar en ny så vi slipper scrolla så mycket. Glad

hahael
0

Hungergames :) Så fin och inspirerande bok ;)

Klart att laxen ska ha en jolle

Kameo
0

Just nu läser jag Hunger, den andra boken i Gone-serien skriven av Michael Grant. Superbra böcker hittills, rekommenderas verkligen!

Med vänliga hälsningar,
Filip

Jess89
0

Inget just nu men väntar på att få låna jonas gardells nya bok. Glad

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Between_white_sheets
0

Hittade en bok på loppis utav Gösta Hagelin "De som skrev våra psalmer"

Torparmor
0

På nattuksbordet ligger just nu Paulo Coelhos "Vid floden Piedra" har inte börjat än, men är förväntansfull.

Även Anna Fredrikssons "Sommarhuset" ligger där, precis påbörjad.

stinabest
0

Ringarnas herre - Ringens Brödraskap av J.R.R. Tolkien :D

Bra bok hittils!

BusBella
1

Mardrömmar av Stephen King.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[WickedAlly]
0

Spöa döden av Josh Bazell, nyss börjat men den verkar bra i alla fall.

Torparmor
0

Manuskriptet  från Accra av Paulo Coelho som jag varvar med Hjärnkoll på skolan av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Båda måste lösas i bitar med funderingar emellan 🤓

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.