Skrivit bok... nu då?
Hej alla! Jag klickade mig in hit och hoppas det är rätt ställe att ställa denna fråga 😃 jag har haften fantasy, ungdomsbok liggandes i min data typ 1-2 år som jag ej vet vad jag ska göra med härnäst… jag har försökt att gå igenom delar av den och bättra på skrivtekniker och språk eftersom jag påbörjade boken när jag var 14 och var klar när jag fyllde 15… dvs första halvan var sämre än andra ^^
men nu har jag svårt att motivera mig att gå igenom den en gång till då det är många sidor och jag ej vet om jag kan göra denna till något? så hur kan jag gå vidare? kan jag skicka in hela alltet till nått bokförlag och se va de säger? hur funkar det??? 😃
jag tror att denna boks handling är bra och skulle kunna bli omtyckt haha, min släkt var helt galen när jag läste den för dem och de var de som fick mig att skriva klart för de tjata på mig för att de ville höra fortsättningen 😃 de var så taggade att de hjälpte mig fota bild som framsida ^^ den heter blodsnyckeln ;)
kanske skulle den behöva lite hjälp av någon med mer erfarenhet för att utveckla kanske karaktärer, handling och skrivspråket och uppbyggnaden 😛
Känner du någon som är någorlunda bra på svenska och som kan läsa igenom och påpeka skriv- och språkfel? Det brukar vara ett bra första steg. Sen kan du försöka hitta några som läser den och säger vad de tycker om berättelsen. Det går att anlita proffs men då kostar det pengar.
Ett tips är att du också tittar på Självpublicering iFokus.
Jag är 17 så har inte riktigt pengar för ett proffs 😃 men jag bad min pappa läsa den för ett år sen… tror ej att han ens kom igenom halva… det är verkligen för typ 15 åringar inte för typ 40-50 åringar ^^ och det känns knäppt att be min svenskalärare… känns som hon nog har bättre saker för sig…
Du kanske kan låta någon duktig kompis läsa?

Bokförlag ger ut böcker som de tror att de kan tjäna pengar på. De stora bokförlagen får in flera tusen manus om året. Av dessa är det någon promille som blir utgivna. De allra flesta manus skickas tillbaks med ett följebrev av typen "Tack för att du skickat ditt manus till oss för påseende. Vi bedömer att det inte är intressant för utgivning hos oss". Man kan inte räkna med att förlagen läser igenom ens manus och ger förslag till ändringar eller förbättringar. Att få ett manus antaget av Förlag är svårt.
Om du ändå vill försöka
Kolla på biblioteket eller i bokhandeln/internetbokhandeln och se vilka Förlag som ger ut böcker som påminner om din. Gå in på respektive förlags hemsida och se hur de vill ha manuset inskickat. En del vill ha det utskrivet på papper, andra accepterar manus per mail.
Bestäm hur många Förlag du vill skicka till.
Skriv ett säljande följebrev på ca 1 sida där du berättar om dig själv och ditt skrivande och bifoga det till manuset när du skickar in.
Innan du skickar in så måste manuset vara så bra det bara går. Du måste gå igenom det flera gånger och kolla att det är grammatiskt korrekt och utan stavfel. Det får inte finnas några logiska luckor i handlingen. Manuset bör vara läst av fler personer än dig, både för språket och handlingens skull.
När man redigerar ett manus så kan det handla om att sitta flera timmar per dag och arbeta med texten under flera månaders tid. Är du inte beredd att lägga ner den tiden, så skriv något annat istället och lägg undan den här berättelsen. Var stolt över att du skrivit en bok.

http://kim-m-kimselius.blogspot.se/2011/10/dags-att-skicka-berattelsen-till-forlag.html
Lite tips från författaren Kim M Kimselius.
Tack för svar!! jag har läst högt för ett antal kusiner som har hjälpt mig med frågor kring handlingen för att det ej ska finnas oklarheter osv, sedan har även en kompis till mig läst den och hon är duktig men skriver inte alls på samma sätt som jag gör, men lite hjälp blev det i alla fall! sen har min pappa gått igenom kanske halva boken så jag ska fråga honom om kommentarerna han gjort så långt i alla fall… sen kanske jag ska försöka be fler vänner och familj att läsa och kommentera så att jag kan göra nåtgot med detta… för jag vill verkligen se om det är möjligt…
det tog ca 1 år att skriva första utkastet, och då hade jag flera månaders uppbehåll ibland, men nu har jag även spenderat en del tid under de senaste 2 åren och redigerat och fixat med utseenden på karaktärer, kärleksscener (som var svåra att skriva som 14 åring ^^) och även försökt få allt lagom förklarat för läsaren.
skickar man in allt när man skickar in till Förlag? jag har skrivit den i ett worddokument och det är 131 sidor ^^

Lite tips från skrivarsidan
http://skrivarsidan.nu/skrivtips/vad-du-bor-gora-nar-ditt-manus-ar-klart.html

När man skickar in till Förlag så skickar man allt. Skriv ut, lägg i en vadderad påse, skriv adressen på kuvertet och skicka in. De flesta Förlag brukar vilja att man skriver ut med typsnittet Times New Roman storlek 12 punkter och radavstånd 1,5.
Räkna även antalet ord innan du skriver ut och skickar in. Ditt manus bör ha mer än 50.000 ord om du inte skriver för barn.
#5 vilken bra hemsida du länkade!!!
Okej jag ska kolla runt! men det känns i alla fall som det finns lite hopp ^^ och det gör att jag vill fixa till den å försöka!!
jag har 68 442 ord så 😃 men har bara 1 som radavstånd, men times new roman str 12 😉 men jag ska jobba på den och be andra om hjälp så får ja hålla tummarna att ja någonsin känner att den är bra nog 😃
om man skickar in och får ett nej, kan man inte jobba vidare på den då och fixa till den osv, sedan skicka till samma Förlag igen?

Man kan jobba om manuset och skicka in det igen om man fått nej.
Markera hela dokumentet och ändra radavståndet till 1,5 innan du skriver ut. Det är snabbt gjort.
Hej hopp! Kul att du skrivit en bok!
Till att börja med måste jag säga att Förlag ger ytterst sällan ut böcker av folk som ännu inte är fyllda arton, eftersom man inte får ingå kontrakt förrän dess. Men är du sjutton är det ju inget problem, för du verkar ha lite kvar att Redigera så när du väl är redo är du säkert myndig. ^^ Men det är bra att veta iaf!
Du ska skicka in manuset till Förlag när du känner att det är SÅ BRA SOM DET KAN BLI. Inte typ "jaja, nu är det väl okej, nu skickar jag skiten", utan när du känner att bättre än såhär kan det inte bli på egen hand. Så när du säger att du inte orkar läsa den igen trots att du vet att ena halvan är sämre, då låter det inte som att du är riktigt redo att skicka till Förlag, utan borde Redigera igen.
Jag har en liten guide till hur jag gör när jag redigerar. http://somenspegelboll.blogspot.se/2014/10/books-dont-get-written-they-get.html Säger inte att det kommer fungera för dig, men att hitta ett sätt att strukturera sitt redigerande på som känns bra för en själv tror jag gör det hela mycket lättare. ^^ Annars känns det som ett sånt ENORMT projekt att Redigera en lång berättelse.
Tänk också på att inte ha för många beta/testläsare! Be ett par personer som gillar ungefär den typen av böcker som din bok är att läsa den, för de kommer ha förståelse för genren på ett annat sätt än typ din pappa. Han kan säkert hjälpa till med stavfel och grammatik, men ser man till hur storyn fungerar, om karaktärerna är trovärdiga, osv, är det nog bättre med folk i den tänkta målgruppen som läsare än föräldrar. (Och du kan ju alltid fråga din svensklärare, jag tycker alltid man hör om folk som låter dem hjälpa en med ens skrivande. Det värsta som kan hända är ju att hon säger nej.)
Vad gäller utskick till Förlag så vill alla Förlag ha manuset på olika sätt. En del vill ha på papper, en del digitalt, en del vill ha Times New Roman strl 12, en del vilket "läsligt" typsnitt som helst. Så gå in på deras hemsidor och se vad just det förlaget du ska skicka till vill ha. Och förstås, kolla så att förlaget är rätt för det du skrivit: det är ingen idé att skicka en ungdomsbok till ett Förlag som bara ger ut facklitteratur eller poesi till exempel.
(Sen håller jag inte med de som säger att man MÅSTE betala pengar till en Lektör eller korrektursläsare innan man skickar in. Förlaget kommer ju ändå göra en korrektursläsning innan manuset går i tryck, och även om en Lektör kan hjälpa till finns det inga garantier för att hens förslag är bättre än dina egna … och dessutom kommer man behöva göra ändringar i manuset om man väl bli antagen. Men to each their own, vill man lägga pengar på det och har råd är det bara att köra!)
Ehh … det var nog det jag kom på rak arm. Lycka till! ^^
Å vad bra tack för alla tips! Ska kolla länken när jag är inne på en dator :) Ja en del är det nog kvar… Har gått igenom den kanske 3 ggr efter jag skrivit klart utkastet, så den är inte lika ojämn längre som den var förut ^^ förut var det väldigt tydligt att jag skrev under olika perioder ett helt år haha Jag ska kolla på min pappas anteckningar kring typ stavning osv som jag tror att han har gjort ^^ och det är sant det du skriver, det är nog bättre om jag försöker få kompisar att läsa den så de kan hjälpa mig med handling och karaktärer :) En sak jag inte förstår är hur vissa riktigt dåliga böcker har lyckats bli publicerade…? Har stött på böcker med dålig grammatik och en osammanhängande handling och karaktärer…
Har du möjlighet att välja detta som projektarbete i gymnasiet? Jag läste estetiska och kunde ha min diktsamling som projekt och arbetade på den i ca 2 år och fick hjälp från både svenska- och engelskalärare.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Asså… jag tror ej det… jag går ekonomi på gymnasiet i tvåan
men jag skulle kunna fråga min lärare kanske… för då kan hon hjälpa mig och bedöma mig också… men om ingen annan har något liknande så blir det ju lite knäppt ^^

Borde det inte fungera som projektarbete om du väljer Egenutgivning?
Hm jag vet inte för vi brukar inte ha projektarbeten…

Ska man inte göra ett projektarbete på 100 timmar sista året? Eller heter det något annat?
Gymnasiearbete, men tror att det brukar vara anpassat till programmet och jag går ekonomi…

Bokutgivning bör fungera som gymnasiearbete på ekonomi. Kolla vad dina lärare tycker. Ska man ge ut en bok så fattar man ett antal ekonomiska beslut och driver ett projekt. Jag tycker definitivt bokutgivning hör hemma inom ekonomi.
Exempel på punkter som kan ingå
1. Förbered manuset för utgivning. Testläsare, ev läsning av svenskalärare, korrläsning.
2. Undersök vilka Förlag som är lämpliga att skicka till. Gör en sammanställning och motivera varför du valt just dessa.
3. Undersök alternativet Egenutgivning. Gör en sammanställning över vilka alternativ som finns, kostnader och fördelar och nackdelar. Jämför Egenutgivning och förlagsutgivning, fördelar och nackdelar och kostnader.
4. Gör en marknadsplan. Hur ska boken säljas.

# 15 Ang frågeställning En sak jag inte förstår är hur vissa riktigt dåliga böcker har lyckats bli publicerade…? Har stött på böcker med dålig grammatik och en osammanhängande handling och karaktärer…
Böcker med osammanhängande handling och karaktärer kan ha blivit publicerade av olika orsaker. Dels kan de vara för komplicerade för en själv som läsare. Man förstår dem inte. Antingen växer man i kapp dem eller också undviker man dem fortsättningsvis. En del deckare är t ex inte psykologiskt trovärdiga, som jag ser det. Författarna öser på med droger, psykopati och grovt våld. Är det tillräckligt spännande så köper folk ändå.
Förlag kan slarva med korrekturläsning och redaktörsgranskning, antingen för att man jagar kostnader och tycker det blir för dyrt eller för att man inte bryr sig, utan hoppas att boken säljer ändå. Tror det här blir allt vanligare.
Leif GW Persson lär inte acceptera ändringar i sina manus. Därför finns det en del grammatiska felaktigheter i dem. Men det är han det.
Man behöver inte alltid skriva grammatiskt korrekt. Ibland kan man t ex skriva ofullständiga meningar för att göra texten mer effektfull. Snavar. Faller. Blod. Brandrök. Blåljus. Måste bort.
#22 Känns ju ändå som att fokuset måste ligga på den ekonomiska delen för hennes projekt, vilket inte blir aktuellt förrän boken blir klar. Om då syftet var att få hjälp med att slutföra boken av en lärare så rör det sig ju om ett enormt projekt för ett litet gymnasiearbetet. Själv tittade jag på några avsnitt MacGyver och försökte härma det han gjorde och skrev några flummiga labbrapporter: Redigera klart en bok, skicka in till Förlag (vilka, som vi vet, kan dröja upp till ett halvår med att svara) OCH förbereda för självutgivning (vilket thildaaaa inte visat något intresse för och vad jag vet inte kan göra pga är under arton) känns ju som ett jätteprojekt bara för gymnasiet. Jag tror det är bättre att be läraren om hjälp på fritiden i så fall. :P Alltså, om hon haft en färdig produkt som hon ville ge ut själv hade det varit ett utmärkt projekt, men det är ju inte riktigt där hon är än…
Jag har en nästinpå färdig bok. jag har nästan läst klart den nu ännu en gång oh har gått igenom stavning, grammatik, försökt få ett mer varierat och avancerat språk med tex finare ord, liknelser osv för att få den på en bättre nivå. jag ha rgått igenom den ett flertal under de 2 år som gått sedan jag skrev "klart" den, eller ja skrev klart första utkastet. men även under den processen, alltså under året jag skrev den så gick jag tillbaka och korrigerade allt eftersom eftersom att min historia blev mer och mer avancerad ju mer jag skrev och tänkte på den! nu har jag lyckats få min 14åriga kusin att läsa den, han sa att han ska göra sitt bästa med respons osv. även min pojkvän som dok är några år för gammal för denna bok (19 år) men som är i alla fall nästan lika bra som jag är på svensk grammatik ;) ska hjälpa mig med respons på skrivningen och handling osv. min kompis har snart läst halva boken och hon är i min ålder, 17 år. hon är dok inte bra på grammatik men hon ger några kommentarer kring handlingen då och då.
att jag ej är 18 förens nästa år i september ställer till det hela lite men jag får helt enkelt antingen försöka skicka in den till något Förlag bara för att själ känna att det är möjligt över huvud taget. för jag har känt att det är så omöjligt. att ta steget att skicka in den. sen förstår jag att det är en stoooor risk att få ett nej. men jag tror att det kanske skulle kunna hjälpa mig själv psykologiskt att ta det steget, få ett nej, sedan kämpa vidare med rättning osv tills jag blir 18 och sedan skika till flera stycken.
#23 nej det har ej handlat om avanerade böker utan snarare om vanliga ungdomsböker, inte direkt de kändaste dock, men jag har stött på det då oh då, där språket varit väldigt enkelt och det funnits luckor i handlingen, frågor som ej besvaras.