Mål med skrivandet
Jag är lite nyfiken på vad ni har för mål med ert skrivande, om ni för närvarande skriver för att utvecklas eller för att publiceras. Hur många är det som håller på med någon sorts manus som ni hoppas få utgivet? Jag gör det, jag skriver på en roman som jag hoppas ska bli en bästsäljare. 😉 Jag vet, jag vet, men jag siktar högt så får jag se hur långt det räcker.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
I Mediagruppen på jobbet skriver jag berättelser i olika genrer. Bland annat har jag skrivit påhittade reportage och noveller. jag skrev i en annan tråd och frågade om det går att skriva noveller intervju form. När jag har visat mina texter för en lärare på skolan har hon talat om för mig att genren är reportage. Jag visste inte vad jag skulle tro eftersom reportage ska vara en skildring av verkligheten. Det betyder att reportern som skriver en intervju verkligen ska h varit på plats och intervjuat personen ifråga.
Det är inte lät för mig att göra egna reportage eftersom det innebär att jag måste ha hjälp med att ta mig till platsen och eftersom jag inte heller kan skriva samtidigt som jag pratar med någon. Därför bestämde jag mig ör att skriva påhittade reportage som va i form av intervjuer, men där personen som intervjuades samt händelsen som intervjun kretsade kring var påhittad. På skolan där jag går lär jag mig utveckla mitt skrivande genom att skriva i olika genrer och läraren som jag har där har sagt att jag inte behöver öva på att skriva reportage. Det kanske hon till viss del har rätt i, men det är faktiskt inte för övandes skull so jag skriver dem.
Hemma har jag en blogg som jag skriver i Libre Office Write. Där skriver jag ner allt möjlgt mellan himmel och jord och mycket av skrivandet bottnar i att jag vill beskriva saker i detalj.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Okej, vad spännande! Om jag förstår dig rätt så skriver du huvudsakligen för att du tycker det är roligt och ger dig egen tillfredsställelse, stämmer det?
/Sjöis
Japp, precis och de påhittade reportagen kom sig av att jag verkligen brinner för att skriva på det sättet och är så trött på att det bara är en lite grupp utvalda människor som kan skriva på det sättet.
** Energy Pethead
Bli publicerad författare. Jobbar med en helt underbar bok just nu fylld av fantasi som får en att fundera på om det är modern tid, fantasy, äventyr mm när det i själva verket är lite av varje. En utmaning att skriva men så kul. 🙂
#4 Lycka till!
** Energy Pethead
#4 Ah, vad kul! Det påminner en aning om miljön för min bok. Handlingen utspelar sig i framtiden men inte så fasligt långt fram och en del saker är snarare gammalmodiga medan andra är lite sci-fi. Visst är det en härlig känsla när man börjar bli förtjust i sina karaktärer och miljöer och vill skriva mer bara för att få veta hur det ska gå för dem. 🙂 Tänk vad festligt om vi ses på bokmässan om något år. 😃
/Sjöis
Alltså jag skriver ju mest för att jag älskar det. Jag kan liksom inte tänka mig ett liv där jag inte skriver. Sen är förstås drömmen att bli utgiven, men för det mesta är mitt mål bara att avsluta vad jag påbörjat. Att bli klar med och Redigera ett projekt så att det blir så bra som det bara är möjligt är mitt mål, men jag drömmer om större saker än så. :P
#7 Drömmar är bra! Har du skickat in något av det du skrivit till Förlag någon gång?
/Sjöis
#8 Ja, jag har ett manus som är ute hos några Förlag just nu. Hittills bara refuseringar som svar, men man vet ju aldrig. :P
Hur många gånger var det nu som Rowling blev refuserad innan hennes manus blev accepterat? Massor i alla fall! Några av de största förlagen i Sverige refuserade Astrid Lindgren också om jag inte missminner mig. Det där med refuseringar ska man ta så lätt som möjligt på, de har minst lika ofta fel som rätt i sin bedömning av läsvärdheten. 😉
/Sjöis

Målsättning 1. Att skriva publicerbart. Det jag skriver ska ha tillräckligt hög nivå på det litterära hantverket för att vara publicerbart. Om det sen räcker återstår att se.
Målsättning 2. Att skriva något varje dag.
Ja, det där med nivån är ju en grundförutsättning och ett orosmoment, men det vet man inte förrän man försöker tänker jag. Hur gör du för att försäkra dig om att nivån är tillräckligt hög?
Och på tal om att skriva varje dag, hur mycket skriver ni i allmänhet? Jag hade väldigt svårt att få in en skrivrutin från början och fick kämpa mig till varje sida. Sedan satte jag ner foten och började kräva av mig själv att jag skulle skriva tre sidor (manussidor, inte färdiga boksidor) per dag fem dagar i veckan och då blev det helt plötsligt mycket lättare att skriva. Nu känns det som om ju mer jag skriver desto enklare blir skrivandet. Gör jag uppehåll på mer än två dagar så börjar det ta emot igen.
/Sjöis
#10 Hehehe, jo, jag vet. Man brukar få höra det där ganska ofta när man berättar för folk att man skickat ut ett manus och fått nej. Jag brukar nämna Stephen King, som spikade upp alla sina refuseringsbrev på väggen och slutligen var tvungen att skaffa en större spik för att få plats med alla. :P Självklart har jag också börjat spika upp mina refuseringsbrev nu!
#11 Jag tänkte inte ens på att "skriva varje dag" kan vara ett mål, men det försöker ju faktiskt jag också göra. Det känns som en bra vana att ha!
#6 Intressant. Min har inget specifik tidpunkt direkt utan kan lika gärna ske här och nu, igår, i morgon, om 100 år etc etc. Skriver boken som om det är huvudkaraktären själv som berättar det hela. Blir en blandning av mystik, romantik, sci-fi, fantasy… En bok jag lugnt hade velat se på filmduken, en sån där berättelse jag verkligen saknat. 😉
Egentligen skulle jag vilja ha en egen blogg, men har hört från flera håll att jag har gjort en klokt val so bloggar i Write.
** Energy Pethead
#14 Hehe, jag tänker också mitt manus som en film i framtiden. Den skulle göra sig förskräckligt bra som film tycker jag så det är bara att hoppas att någon mer tycker det. 😃
/Sjöis