Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1327 ggr
paddan1
2

Färdigt manus

Hej!

Nu kommer den igen, den ständiga frågan gällande längd på bokmanus! Jag har precis avslutat ett manus på strax under 40.000 ord. Jag vet att detta är i kortaste laget och att det egentligen inte klassas som en roman om det är under 40.000 ord, men detta är en äventyrs-ungdomsroman (13-17 år), så jag tänkte att det kanske inte riktigt är samma intervall i den genren? Min fråga gäller huruvida mitt manus är så pass kort att det riskerar att refuseras omedelbart av ett Förlag enbart pga. längden? Hur mycket tid och energi bör jag lägga på att göra det längre?

En till fråga: Ska man ange antal ord/tecken på manuset i följebrevet?

Och sista frågan: när man pratar om att en text är ett visst antal tecken, talar man alltid om tecken inkl. blanksteg då?

Tack!!

parsley
0

Ungdomsböcker kan helt klart vara kortare än vuxenböcker. Gå till biblioteket och låna ett par böcker riktade mot den åldersgrupp du skriver för och räkna hur många ord och sidor böckerna har. Du kan t ex skriva av en slumpmässig boksida i ordbehandlingsprogrammet och låta det räkna antalet tecken och ord åt dig och ta detta gånger antalet sidor för att få en uppfattning om hur mycket du behöver skriva. 

Lite tips och funderingar hittar du här. http://bladdrabladdra.blogspot.se/2013/01/hur-manga-ordtecken-har-en-barnbok-for.html

parsley
1

När man skickar manus till Förlag så ska manuset vara så färdigt det bara går. Använd Testläsare om du har möjlighet. Låt andra läsa. Anlita en Lektör som gör igenom manuset åt dig och ger förslag till förbättringar om du har råd (det brukar kosta ett par tusen kronor, beroende på omfattningen). 

Bokförlagen får in högvis med manus. Uppskattningsvis går 10 % vidare till noggrannare läsning, då de skulle kunna vara tänkbara för utgivning. Av de manus som kommer in till förlagen ges kanske någon procent ut i slutändan.

I princip har du två val. Antingen kan du skicka in manuset i det skick det befinner sig eller också kan du skriva om det så det blir längre. Kolla hur lång boken bör vara med tanke på ålderskategorin eller målgruppen du skriver för. Vet  du med dig att den är för kort, skriv om den så den blir längre. Blir förlaget intresserade av den korta versionen så kanske du ändå blir tvungen att skriva om den för att få den tillräckligt lång. 

Jag skulle lagt fokus på handling och information om dig själv som skribent i följebrevet, inte skrivit något om manusets längd. I de allra flesta fall brukar man räkna tecken inkl blanksteg.

paddan1
0

Åh, tack! Bra tips och råd, ska absolut tänka på dem! Ska nog fortsätta bearbeta/förlänga mitt manus lite innan jag skickar in det.