Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: skrivteknik-tips
Läst 593 ggr
Sabsan
0

Bearbeta eller skriva allt?

Hej!
Jag har en fråga angående skrivande och bearbetning av manus. 
Hur gör ni som skriver manus som kommer ingå i en serie med 2 eller fler böcker om samma huvudperson? Avslutar ni bok 1 först och påbörjar därefter nästa bok eller skriver ni historien för båda (alla) böckerna och sedan bearbetar/gör klart? Jag är nyfiken på hur ni lägger upp det. Vad är för- och nackdelarna med att göra på det ena eller andra sättet?

Ellociraptor
0

Just nu skriver jag på en serie i tre delar, där del ett i stort sett är klar (och till och med skickats ut till några förlag), och del två redigeras. Andra delen skrevs innan jag var helt klar med redigeringen av den första, meeen jag hade redigerat den ordentligt innan det, så att jag var helt säker på att jag inte skulle ändra något stort i handlingen. Det hade ju varit jobbigt om jag fick för mig att döda någon i del ett som jag gett en stor roll i den andra delen. :P Tredje berättelsen existerar bara i mitt huvud för närvarande och lär väl göra det tills jag känner mig klar med del två tror jag allt.

Men det är fristående berättelser, om jag skrev någonting som skulle vara ett mer sammanhängande verk kanske jag skulle skriva det som ett jättelångt verk och dela upp det och Redigera efteråt.

parsley
0

Har du en färdig berättelse som är så omfattande att den behöver delas upp i flera delar för att den färdiga boken inte ska bli för tjock  ( typ Hungerspelen) eller är det fristående berättelser om samma huvudperson / persongalleri (typ Hennings Mankells Wallander-deckare)?

Sabsan
0

#1 Tack för att du delade med dig om hur du gjort. Jag antar att det ena eller det andra sättet inte är fel, det är bara en fråga om att hitta vilket sätt som fungerar bäst för en själv. 

#2 Jag skulle nog säga att min berättelse ligger mitt i mellan dina två förslag.