Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 772 ggr
parsley
1

Oredigerad Lundell

Linda Skugge recenserar Ulf Lundells senaste roman, Visenterna, i Expressen. Hon konstaterar att det ett oredigerat råmaterial. Förlaget har inte låtit någon redaktör arbeta med hans manus i tillräcklig omfattning.  Det här är intressant ur flera aspekter. Jag har en känsla av att Lundells manus är mer eller mindre flödesskrivna Han sätter sig och ska skriva en roman och skriver det som faller honom in, eller det som han ser när han ser ut genom fönstret. En redaktör granskar manuset språkligt och innehållsmässigt och styr upp det där det behövs. Förlaget har i det här fallet (om man ska tro Linda Skugge) inte använt sig av redaktör i tillräcklig omfattning. Det kan vara så att förlaget räknar med att Lundell säljer ändå, oavsett språk och innehåll och därför sparar in på kostnaderna för manusbearbetning. Samtidigt finns det verksamma inom branschen som rekommenderar att debutanter ska låta en redaktör granska manuset ord för ord innan det skickas till Förlag för att öka chanserna att bli antagen. Kostnaderna flyttas Förlag till författare.  http://www.expressen.se/kultur/stackars-ulf/

tarantass
1

"Kostnaderna flyttas Förlag till författare."

Låter ju logiskt när det är så det går till överallt annars. "Maxa din kortsiktiga vinst eller bli utkonkurrerad av dem som gör det".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Lavine
2

Jag har inte läst denna bok, men annat av Lundell och jag är också inne på att det handlar om flödesskrivning. Däremot brukar jag tycka att Lundell fixar det. Jag har bläddrat i de första sidorna av Visenterna, och jag blev faktiskt fast på en gång och ville läsa vidare (boken låg dock i en butik och jag skulle inte köpa den då, så jag blev tvungen att slita mig!). Ibland kan flödesskrivning resultera i flödesläsning. Hade samma upplevelse med Knausgårds Min kamp 1.