VIll skriva
Jag vill skriva en bok, har gått igenom en jäkla massa med fysisk och psykisk ohälsa samt mobbing. Har kronisk diagnos och vill skrivva om det. Problemet är att de känns som att jag inte riktigt vet hur jag sak forma det? Har förstått att de är bättre att skriva de som en novell om man vill få ut den. Men hur ska jag få mitt liv på över 10 år och olika händelser att bli en bra berättelse? Hur skulle ni göra?
Jag skulle läsa många olika slags memoarer för att se vad för slags jag själv gillar. Sen pröva mig fram.
Kanske att kronologiskt, eller en viktig vecka i ditt liv med flashbacks(som motiveras av vad som händer under veckan). Man kan ju lämna en del osagt genom att hoppa mellan olika punkter i sitt liv.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Det finns ett par böcker om självbiografiskt skrivande som du kanske kan ha nytta av. Jag har nämnt dem förut, så det blir en länk. http://skrivlust.ifokus.se/discussions/52c69c06ce12c447db0002cc-bocker-om-sjalvbiografiskt-skrivande
Försök komma igång att skriva. Tänk inte för mycket på grammatik odyl. Testa att skriv en novell om en händelse. Prova att skriva den i både tredje och första person för att få en känsla för vad som känns bäst. Skrivkramp botas bäst genom att skriva. Ska man skriva en hel bok, så krävs det en del jobb. Den blir inte färdig på en gång, utan man behöver Redigera och bearbeta. Att skriva ett par noveller om olika händelser i ditt liv kanske är en framkomlig väg att börja på?
Gå gärna till biblioteket och låna böcker som påminner om ditt liv. Kolla t ex om det finns böcker skrivna av personer som har samma diagnos som vad du har.