Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: skrivteknik-tips
Läst 574 ggr
Saffran0Spice
0

Skrivkramp XXXL!

Jag har Skrivkramp från helv*tet.
Har försökt att komma ur den i flera år nu, tror jag är inne på år 12 utan att att ha kunnat få ner en enda rad i novell eller liknande!

Har massa idéer - som försvinner så fort jag ska skriva ner dem eller spela in dem… Någon som har tips på hur jag kommer ur detta?
Jag har testat att kladda på papper, läsa böcker, forska i olika ämnen, gått på föreläsningar, ''bara skrivit'' det som faller in, tvingat mig till att skriva, schemalagt skrivande, ordna en egen ''författar-vrå'', försökt att skriva om redan existerande historier (som övning) M.M. =(

parsley
2

Du har förmodligen redan gjort en hel del, flödesskrivet, tillåtit dig att skriva, läst på osv.

Du kan ha  läst skrivböcker som inte passar ditt sätt att tänka. Det finns Skrivhandböcker som kan kännas knäckande om man inte tänker på samma sätt.

En historia förändras när den kommer ner på papper. Det tänkta känns annorlunda när det formuleras och skrivs ner.  Känslan måste man försöka leva med.

Hjälper det att skriva poesi istället ? Skriv tre-radingar på temat långt borta, nära och  inuti.

Släpp prestationskraven ytterligare.  Betrakta skrivandet som en form av meditation bara och strunta i tanken på att prestera något.

Skriv knäckprosa. Skriv berättelsen radbryten så den ser ut som en dikt.

Behöver du jobba eller lära dig mer om det litterära hantverket och Gestaltning?

Kan du  tänka dig att gå kurs så kolla Johanna Wistrands kursutbud på Multimanus. Hon är bra på Skrivkramp. :)

Vill du ha respons på något du faktiskt skrivit lägg upp texter här eller på t ex skrivpuff eller pm:a mig så kan jag titta på det och försöka komma med några tips.