Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 3950 ggr
LinaLj
3

Hur många sidor?

Jag vet ju att en "a4" sida i tex word inte motsvarar en sida i bokformat. Men finns det någon tumregel hur man får ett humm om hur många sidor man är uppe i utan att behöva klistra in all text i ett nytt program?

parsley
2

Hittade det här när jag googlade:

Om du bara vill veta ungefär hur lång din bok blir är så räkna antal tecken (med blanksteg) i word. 200000 tecken motsvarar då c:a 100 boksidor. Och då spelar det ingen som helst roll vilet typsnitt, vilken storlek eller vad du använder för radavstånd. Tror att det stämmer ganska bra.

Källa http://www.kapitel1.se/forum/thread/12982

parsley
2

50 000 ord brukar räknas som en kort roman. Det brukar finnas en funktion som räknar ord och tecken i ordbehandlingsprogrammen. Hittar du den inte, tryck på F1-tangenten för hjälp och skriv antal ord, så bör du hitta funktionen.

parsley
2

Om du vill jobba med inställningarna i ditt ordbehandlingsprogram skriv av en sida ur en bok du gillar. Testa med lite olika radavstånd, textstorlekar och marginaler för att A4-sidan ska motsvara en boksida.

LinaLj
1

Tack för informationen :)

LinaLj
2

Hmm efter lite räknande så ligger mitt senaste projekt på nästan 84 000 ord, 453 000 tecken och jag är ungefär halvvägs igenom projektet. Så i runda slängar borde boken bli ca 450 sidor som färdig. Det känns ändå som en ganska bra storlek vilket innebär att jag inte behöver dela upp den i två eller fler delar, skönt.

[Jenny heter jag]
1

Tror inte det blir bra om man tänker på att berättelser skall vara si och så långa och korta.

LinaLj
1

#6 Jag vet inte om jag håller med helt och hållet. Visst är det skönt att få skriva fritt och följa historien dit den tar en. Det är väl så de flesta av oss här inne skriver.

Men jag tror det kan vara bra att ha begränsningar ibland. Dels så gör det att man lär sig ett nytt sätt att berätta på. Jag har väldigt svårt för att skriva noveller tex eftersom jag vill berätta så mycket. Det är bra för mig att öva på att försöka skriva en lättare berättelser, att berätta på ett annat sätt. Det gör att jag utvecklas.

Sedan så är det ju så att om man vill tjäna lite pengar på tex noveller åt tidningar, artiklar osv så är man ofta begränsad i hur mycket man kan skriva.  

Just i mitt fall här ovanför så handlar det inte om att begränsa mig utan snarare att få ett koll på läget. Om jag ser att berättelsen behöver delas upp i två böcker (istället för en enorm bok på 800 sidor) så måste jag hitta en lämplig brytpunkt. Det kräver att man arbetar in en bra andningspaus någonstans runt mitten. 

Nu gick min planering åt skogen som vanligt eftersom jag kom på en lysande ny ide till mitten av berättelsen som kommer att göra boken ännu längre. Men det är min bok och jag har inga begränsningar på mig. Jag går dit inspirationen tar mig i detta fallet.