Större ordförråd
Tjena! Jag är en kille som brinner för att skriva men jag har ett problem: mitt ordförråd räcker inte riktigt till alla gånger.
Till exempel så har jag svårt för att hitta synonymer vilket gör att samma ord kan användas flertalet gånger under några minuters läsning (och det gör ju läsningen väldigt enformig och tråkig ).
Har ni här på skrivlust något tips eller råd på hur man kan utveckla sitt ordförråd? Hur hittar ni till exempel synonymer mm? :)
Tacksam för svar! MVH // Squimpan
Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta.
synonymer.se 😃 När jag har kollat upp ett ord några gånger brukar synonymerna fastna.
Det bästa sättet att utöka sitt ordförråd tycker jag är att läsa mängder med böcker av olika författare och inom olika kategorier. Det är otroligt berikande för det egna skrivande och språket att läsa andras texter, allt från faktaböcker till prosa och lyrik. Inte minst inom lyriken, speciellt lite äldre lyrik, brukar man lära sig massor med nya ord. 🙂
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Håller med ovanstående. Sedan när jag var liten fick jag reda på att jag är dyslektiker. Så jag gjorde mig en vana av att börja läsa ordböcker ^^
Kanske låter väldigt tråkigt, men jag lovar att det hjälper med ordförrådet. Sedan finns det ju synonym ordböcker, vilket jag måste påstå är väldigt intressanta.
Tycker det är väldigt intressant egentligen hur man lyckas beskriva ett ord med några få andra ord. Läser även utländska ordböcker, men det kanske är lite over kill xD
Lycka till! 😃
Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Nej, inte är det overkill att läsa utländska ordböcker. Nära nog alla författare jag känner till har mer än ett språk i bakgrunden och är mycket intresserade av ord, hur de har uppstått, hur samma koncept uttrycks i andra språk, och hur språket utvecklas. Skrivande handlar mycket om ordbruk och bokstavsskötsel. Det är också intresset för språket som gör att man lär sig andra språk.
Och en av de första böcker jag lärde mig läsa ur varr Das Brockhaus, min pappas premium från realskolan - i frakturstil. Jag var ungefär tre år då. En annan bok jag kommer ihåg från när jag var liten var Norske Folkeeventyr, en sagobok på norska. Främmande språk är en väldigt bra väg att komma fram till hur språket utvecklas, och man får också idéer till hur man kan uttrycka sig, att man inte alltid måste följa samma mönster som alla andra.
Vilken tur då 😃 Själv kan man både Latin, tyska, ungerska och förstår både italienska, spanska och franska 😃 Men såklart även danska och norska. Vet att min svenskalärare på gymnasiet hade en lektion dedikerat för norska, danska, färöiska, isländska och samiska. Hur man ser skillnad på språken osv🙂
Man lärde sig väldigt mycket. Även på latin lektionerna. Latin är grun till det mesta🙂
Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!