Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: novell-roman
Läst 4186 ggr
[Jenny heter jag]
25

Behöver hjälp med berättelse om flicka!

Hej! Här kommer ett lite längre inlägg, men jag hoppas verkligen många har tid att läsa.

Jag skulle nämligen behöva lite hjälp med att skriva en berättelse (längd spelar ingen roll, den får bli så lång den blir). Den skall handla om en flicka (hon-perspektivet) som befinner sig någonstans i tonåren (14-16 år någonting), och under några års tid arbetar som inneboende så kallad hembiträdesflicka eller barnflicka (någon slags blandning) hos en lite finare familj, som består av troligtvis någon affärsman, hans fru som är hemmafru, och deras dotter som är 6-7 år någonting. Familjen bor på någon gammal herrgård med två-tre våningar från 1600- 1700-talet eller så, belägen ute på landsbygden (eller utkanten av någon stad), så flickan får bo i ett litet rum där (det kallas jungfrukammare). Vad jag kommit på är att flickan behandlas fruktansvärt strängt (men inte illa, även om hon tjänar dåligt med pengar fast hon får jobba rätt mycket med mycket få lediga dagar, och så får hon en hel del skäll), till exempel måste hon som obligatorisk uniform gå klädd i en vit långärmad blus och en svart halvlång kjol + ett förkläde när det behövs, dock ingen hätta på huvudet eller så (hon ser ute lite som en servitrisflicka, faktiskt, ser jag framför mig, har börjat skissa upp en teckning så jag kan tänka mig lite hur hon ser ut), och hon måste uppföra sig väldigt fint, och niga för sin arbetsgivare och dennes gäster om de kommer, och artigt/trevligt tilltala dem med Ni, och hon får inte springa ute och slarva, får inte ta in kompisar till sitt rum hur som helst. När hon arbetar där får hon diska, laga mat, servera, skura, städa, torka, tvätta och passa dottern lite med mera. Flickan har just avslutat obligatoriskt skola, och är väldigt snäll, men tycker det är jobbigt. Naturligtvis avskyr flickan den fruktansvärt stela miljön, och hon verkligen hatar kläder som blus och kjol. Gissa hur ofta hon kommer känna sig uttråkad!

Vad skulle egentligen en sådan berättelse innehålla? Den får gärna vara lite spännande, men det skall inte vara så kallat "vuxet innehål", och jag har tänkt att hon skall komma från en liten by i något lite fattigare land i antingen Central- eller Sydamerika, Sydeuropa eller Östeuropa till något lite rikare land i antingen Nordamerika, Oceanien, Norden, Central- eller Västeuropa. Fokus i berättelsen skall dock ligga på det faktum att hon är en hushållsarbetarflicka, inte det faktum att hon förmodligen också är en invandrarflicka. Varifrån hon kommer skulle dock påverka hennes namn, och var berättelsen utspelar sig påverkar naturen och miljön.

Men jag behöver hjälp med lite idéer. Jag får massor av idéer, men kommer inte på hur jag skall bära mig åt. Vissa idéer säger emot varandra.

Till exempel finns frågan när historien utspelar sig, tidsmässigt. Det är inte viktorianska Storbritannien, riktigt så strängt är det kanske inte, men det är bra strängt, och året är mer någonstans mellan 1920 och 2014, exakt var och när har jag inte lyckats lista ut än.

Jag har också en stark idé där herrgården är lite mindre, och hon är den enda anställda där. En annan idé är att herrgården är lite större, och det finns flera unga flickor som arbetar där; allt mellan 2 och kanske 10, och de måste ha på sig likadana blusar och kjolar och så. Kanske finns även en eller två unga pojkar där också, med vit skjorta, svart slips och svarta kostymbyxor som uniform (men det är bara en idé, hon skall hur som helst inte bli kär i någon av pojkarna (sådan är för uttjatat tycker faktiskt jag). Grejen är att om flickan arbetar ensam där, ju mer spännande blir det att utforska herrgårdens historia (ni kan nog tänka er hur hon uttråkad går och städar någon lång korridor strax före jul och plötsligt hittar något intressant). Oavsett om hon arbetar där ensam eller ej finns plats för fler karaktärer (eftersom de tar dit gäster ibland och så, kanske över helger, jul och liknande, och då får flickan duka fram, servera mycket och städa upp, kanske att hon då måste använda stereotypisk hembiträdesuniform, men jag tycker dock blus och kjol funkar minst lika bra som serveringsflickkläder).

Sedan det här med hennes arbetsgivarfamilj. De är lite yngre, men väldigt stränga med allt, även flickans klädsel och uppförande, har jag ju tidigare sagt, och de skäller gärna på henne och hon får jobba mycket där inne. De kollar noga att hon städat allt i alla rum (storstädning en gång i veckan), och det räcker att flickan råkar spilla på blusen eller glömt knäppa en blusknapp, för att flickan skall få sig en rejäl utställning, och sedan får knäppa blusknappen eller gå och byta till ny, likadan men ren, blus och sedan får niga och be om ursäkt.

Inget slarv tolereras alltså. Fast samtidigt är de ändå inte elaka. De är som sagt lite finare (men inte ren 1800-talssstil heller).

En idé är de också har något skumt för sig (inte mördar folk, men kanske betalar tjuvar att stjäla konst som de köper stulet eller så, en annan idé är att flickan bara misstänker något skumt). Det skumma är dock en "bisyssla", de använder inte bara den fina miljön för att avleda, de kommer därifrån. Med familjen har jag heller inte tänkt allt. Den skall som sagt bestå av dottern, förmodligen både av man och frun, men jag får också svaga idéer om att dottern i stället ensam med bara antingen man eller frun. Jag kan heller inte bestämma mig för om hon skall vara illegal invandrare, svartanställd (vilket automatiskt skulle göra arbetsgivaren skum) eller så.

En annan idé blir att skippa den internationella resan, och låta flickan bara komma från landsbygden till en stad i något av länderna, men det låter inte lika spännande.

Språk (antar resan blir internationell ändå) antar jag hon får lära sig då hon kommer dit (skall inte vara någon big deal i berättelsen, är språket engelska kan hon kanske en del från skolan, om resan går kaknske från Chile till Spanien, från Finland till Sverige eller från Republiken Irland till Storbritannien, lär hon ju också ha en del kunskaper i familjens språk).

Har försökt med vissa Internetsidor hur man skriver, men de verkar mer handla om hur man kommer igång. Jag skulle nog behöva lite konkret hjälp med att skapa miljöerna.

parsley
15

Du har ju skapat en intressant miljö redan. Håll fast vid den. Nu gäller det att hitta en historia och en eller flera konflikter.

parsley
10

En historia bygger på en konflikt. Lite tips kanske du kan få här.

http://www.makete.se/forfattarskola

Det finns ett nuläge. Huvudpersonen vill något. För att nå målet finns ett antal olika hinder i vägen. Dessa hinder måste övervinnas.

parsley
10

http://berattarskolan.se/snoflinge-metoden-for-att-skriva-en-roman/

Snöflingemetoden är ett metod som kan användas för att strukturera en berättelse.

[Jenny heter jag]
25

Jag har skapat huvuddragen (fick lite hjälp att vidareutveckla med de där länkarna, tack). Flickan är kortväxt och smal, och väldigt snäll, men samtidigt väldigt nervös, eftersom arbetsgivaren är väldigt sträng. Flickan avskyr som sagt den fruktansvärt stela miljön, och vill helst av allt därifrån (mål) men det är som sagt inte lätt att bara lämna, så fattig som hon är (konflikt, inte mycket andra ställen att ta vägen, det finns ju värre familjer), och hon kommer jobba där i minst 10 år eller så. Att utföra hushållssysslorna där inne kommer till en början vara mycket svårt för flickan, på grund av hennes unga ålder. Men hon får lära sig (efter en del misstag och utskällningar), och mot slutet är det fortfarande jobbigt, men då kan hon en del i alla fall.

Självklart kommer hon ha lite fritid också, skaffa kompisar och kunna gå på bio, restaurang lite och så (fast hon måste vara hemma vid viss utsatt tid och så).

Upplösning har jag kommit på. Det som är problemet är mest det jag skrev här ovan (varifrån hon kommer, när och var berättelsen utspelar sig, om hon arbetar ensam och så.)

Jag behöver främst nu:

*Land A: Härifrån kommer flickan (ligger i antingen Centralamerika, Sydamerika, Sydeuropa eller Östeuropa). Svårt att bestämma mig för om flickan är sydamerikanska eller östeuropeiska.

*Land B: Här hamnar flickan i den familj där hon arbetar och bor hos arbetsgivaren (ligger i antingen Norden, Oceanien, Nordamerika eller Västeuropa). Också svårt att bestämma mig, kan se framför, mig både en fin fransk familj och en strikt brittisk arbetsgivare + en del annat. 

Namn på karaktärerna kommer jag skapa när detta lösts.

*Årtal/Decennium: då flickan anländer till familjen. Påverkar främst den yttre miljön, men jag har väldigt svårt att bestämma mig. Detta påverkar en del om hur öppna-stängda en del av statsgränserna är, vilket i sin tur kan påverka sättet för flickan att resa internationellt.

*Anställda: Som jag tidigare skrev, kan jag inte bestämma mig för om flickan själv skall vara anställd i hushållet, eller flera unga människor. (anställda är ren hushållspersonal, inget annat, jordbruk har inte bedrivits där på säkert 200 år eller så)

Spoiler (upplösning, berättelsen kommer jag för övrigt publicera på Fictionpress eller så):

När flickan i familjen slutar har hon nästan börjat närma sig 30-årsåldern, och inleder fackligt eller politiskt arbete för att förbättra situationen för andra unga barnflickor och hembiträdesflickor, och tjatar på parlamentspolitiker att satsa på utbildning, eftersom hon upprörts över att läsa i tidningar av att så många av dem behandlas fruktansvärt illa, tjänar så extremt lite. (eftersom min berättelse inte skall vara så kallat vuxeninnehåll låter jag flickan hamna i en förhållandevis bra arbetsgivarfamilj, där lönen visserligen är väldigt låg och hon får jobba mycket, men hon slipper i alla fall utsättas för våld, hot om våld eller massa övergrepp och så, något som tyvärr förekommer i bland annat Central- och Sydamerika. Det värsta hon utsätts för blir väl utskällningarna, de kommer vara rejäla, men inte hystierksa, eller hotfulla samt gå in på massa saker som inte hör dit).

[Jenny heter jag]
25

Figurernas Karaktär kommer självklart beskrivas, men samhällsutvecklingen och sociala förhållanden spelar i min berättelse större roll än karaktärsutvecklingen.