Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: novell-roman
Läst 4186 ggr
[Jenny heter jag]
25

Behöver hjälp med berättelse om flicka!

Hej! Här kommer ett lite längre inlägg, men jag hoppas verkligen många har tid att läsa.

Jag skulle nämligen behöva lite hjälp med att skriva en berättelse (längd spelar ingen roll, den får bli så lång den blir). Den skall handla om en flicka (hon-perspektivet) som befinner sig någonstans i tonåren (14-16 år någonting), och under några års tid arbetar som inneboende så kallad hembiträdesflicka eller barnflicka (någon slags blandning) hos en lite finare familj, som består av troligtvis någon affärsman, hans fru som är hemmafru, och deras dotter som är 6-7 år någonting. Familjen bor på någon gammal herrgård med två-tre våningar från 1600- 1700-talet eller så, belägen ute på landsbygden (eller utkanten av någon stad), så flickan får bo i ett litet rum där (det kallas jungfrukammare). Vad jag kommit på är att flickan behandlas fruktansvärt strängt (men inte illa, även om hon tjänar dåligt med pengar fast hon får jobba rätt mycket med mycket få lediga dagar, och så får hon en hel del skäll), till exempel måste hon som obligatorisk uniform gå klädd i en vit långärmad blus och en svart halvlång kjol + ett förkläde när det behövs, dock ingen hätta på huvudet eller så (hon ser ute lite som en servitrisflicka, faktiskt, ser jag framför mig, har börjat skissa upp en teckning så jag kan tänka mig lite hur hon ser ut), och hon måste uppföra sig väldigt fint, och niga för sin arbetsgivare och dennes gäster om de kommer, och artigt/trevligt tilltala dem med Ni, och hon får inte springa ute och slarva, får inte ta in kompisar till sitt rum hur som helst. När hon arbetar där får hon diska, laga mat, servera, skura, städa, torka, tvätta och passa dottern lite med mera. Flickan har just avslutat obligatoriskt skola, och är väldigt snäll, men tycker det är jobbigt. Naturligtvis avskyr flickan den fruktansvärt stela miljön, och hon verkligen hatar kläder som b