Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettbloggande-hemsidestexter
Läst 2633 ggr
MajaL
1

När är man författare?

Jag håller på att skaffa en hemsida, som egen marknadsföring.

Jag är hobbyfotograf, målar, ritar, skulpterar, skriver mm.

Nu till mitt dilemma. Jag vill främst att hemsidan ska vara anknuten till mitt fotograferande och skrivande.

Jag brukar kalla mig hobbyfotograf, men vad ska jag kalla min skrivande del?

Eller bör jag skriva fotograf istället för hobbyfotograf? Var går gränsen?

Bör jag kalla mig författare? Jag har bara skrivit en bok, den tryckte jag via solentro och i 5ex. Den ska dock ut på vulkan.se också. kan man kalla sig författare då?

Ja, som ni ser vill jag ha tips och hjälp kring detta. =)

Jag ska snart diskutera detta med min webbdesigner. Så är i brådskande behov med tips!

Kanske rent av att någon vet om det finns typ någon lag kring detta?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

parsley
0

Det beror på hur kaxig man är. Du kan kalla dig författare för att du skriver och i själ och hjärta anser att du är en författare, men det finns personer som hävdar att medlemskap i Sveriges Författarförbund är en förutstättning för att få kallas författare.

Sveriges författarförbund har två utgivna böcker som ska hålla en viss kvalitet och finnas på bibliotek som krav.

En annan defintion är att man tjänar pengar på sitt skrivande.

MajaL
0

Okej, det finns tre definitioner med andra ord…

Frågan är vilket som klokast är. Obestämd

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

parsley
0

Säger du att du är författare fast du inte når upp till författarförbundets krav så finns det risk att någon påpekar "du är inte alls författare, eftersom du inte uppfyller kriterierna". Kanske kan du kalla dig skribent.

MajaL
0

Ett ypperligt förslag! :-)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Internetter]
0

Numera publiceras ju en hel del på Internet, så kanske kan Internet förändra det där (tänk så mycket som redan ändrats). Förr var man författare och man gav ut böcker på bokförlag, med Internet är det mindre krångel, alla kan publicera (oavsett om de tjänar massa pengar på författande eller mest ser det som hobby).