Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1008 ggr
Blanksteg
2

Handlingar

Hej!

När ni kommer på handlingar till era noveller och böcker, hur gör ni för att kolla så att handlingarna inte redan har använts till större del? Två böcker kan ju inte bli exakt lika - alla är ju unika på sitt sätt. Men risken finns ju att två böcker ändå blir väldigt lika varandra. Eller?

Man kan ju googla, men kanske det finns en bok som är väldigt okänd och svår att hitta som har samma handling som den bok man planerar själv att skriva.

LinaLj
1

Jag känner mig ganska säker på att mina handlingar till största delen är originella på grund av det sättet de oftast växter fram i min hjärna. Sedan antar jag att någon någon gång kan ah kommit på en liknande ide. Men så länge jag själv vet att jag har tagit fram handlingen så oroar jag mig inte direkt över att det kan finnas liknande böcker.

parsley
1

Om du inte kopierar medvetet så tror jag du kan vara lugn på den punkten.

UtanAlias
2

Jag tror inte att en handling kan bli likadan som den andra om man själv har kommit på idén. En handling kan likna en annan, men aldrig bli den samma eftersom vi alla är olika. Som människor och som skribenter. Alla har vi olika sätt att tänka och olika sätt att uttrycka oss på.

[Internetter]
2

Jag tror det är lugnt, förr eller senare kommer alltid vissa berättelser likna varandra. Titta bara på science fiction, där har vi hur många berättelser som helst om Marsresor, teleporterings-apparater, tidsmaskiner och utomjordingar.

Tänk också på alla berättelser som bara publiceras i ett enda land, alltså inte blir världsberömda. En svensk och en nyzeeländare kan av rem slump komma på liknande historier.