Så mycket idéer, men inget händer.
Har så otroligt många bokidéer, men jag får aldrig till mig att skriva en enda.
Känner någon igen sig, och har några tips?
En spontan tanke är att sätta upp en prioritetslista (på bokprojekten). :)
Hej! Tack för att du skrev :)
Hmm.. Hur exakt menar du?
Vilken jag ska börja med?
Jag tänker att överst på prioritets-listan kanske man kan ha projekt som man har mest idéer och material till, vilket kanske gör att man får lättare att göra klart dem. :)
Tack!
Ska försöka med det :)
Men det är mest det att sätta igång med skrivandet som jag har svårt med, jag vet nog vilken jag ska börja med. Jag vet visserligen inte hur den ska börja, funderar på att bara skriva en scen och se hur det utvecklas därifrån.
Men som detta området heter "skrivlust". Jag får aldrig till mig att sitta ner och verkligen få något gjort.
Jag vill skriva, men när jag väl sitter framför datorn händer inget, eller så blir jag inte nöjd.
Hehe och jag har snart skrivit två böcker utan en enda bokidé :) De kommer efter hand när jag skriver. Helt underbart måste jag säga. Så sätt dig bara ner och skriv, det kan hända helt fantastiska saker :)
Jisses!
Somliga har det bra minsann!
Jag skriver ibland, men blir sällan nöjd med det.
Men jag ska väl ge det lite mer envisare försök :)
2 böcker utan någon egentligen idé var inte dåligt du!
Det tycker jag att du ska göra :) Jag skriver om hela tiden och tillslut blir det ok. Nöjd är jag visa dagar och andra dagar är jag mindre nöjd (dvs att jag fundera på att elda upp fanskapet) men sen så sansar jag mig.
Ja, båda böckerna börja som bara ett kapitel som jag bara skrev siså där för att jag inte kan hindra handen och penna ifrån att dejta med pappret och den ena boken utvecklar sig till att bli tre st. (som är under uppbyggnad eftersom jag fått skriva om en del tills jag blev nöjd.)
Behöver sällan planera någon symbios, min hjärna sköter det mesta. Bara jag låter den arbeta. Jag har skrivit sen jag kunnat hålla i en penna och är i dag 28 år så det tog ett tag innan den börja arbeta på det viset. Väntar just nu på en Lektör tjänst på ena boken för att se om jag är så bra som jag inbillar mig:)
Visa karaktärer bara kommer in och ändra om hela historier så jag måste skriva om. Jag kan prata om dem precis som jag pratar om mina barn :)
Så bara skriva och göm under tiden kritikerna i dig för ju mer du skriver desto bättre. Behöver inte bli bra på en gång. Finns en berömd författare som jag inte minns namnet på som skrev om 17 gånger innan han blev nöjd :)

Det behöver inte bli perfekt från början. En text kan alltid bearbetas och bli bättre.
Känner du att du behöver bli lite säkrare när det gäller språk och berätterteknik, gå en kurs eller läs någon bok om skrivande t ex Elisabeth Norins Tre enkla regler.
Får väldigt ofta också idéer innan jag skrivit färdigt den idén jag påbörjat. Brukar antingen prioritera vilken idé som lockar mest eller skriva på alla samtidigt :) Ett kapitel här och var för att hålla intresset högt på samtliga idéer men det var väldigt krångligt, inte att rekommendera. Så prioritera dina idéer vilken du helst vill börja skriva och utveckla men skriv ner när du får nya idéer.
Välj stil (exempel: barnbok, fantasy, historiskt, krig, science fiction, äventyr)