Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: skrivteknik-tips
Läst 627 ggr
Syntium
1

Jag vill skriva!

Åh, nu är det sådär jobbigt igen. Jag vill skriva, känner mig rentav inspirerad! Men skriver jag? Nej, jag prokrastinerar arslet av mig istället. Strukturerar upp min wiki för projektet där jag skriver ner saker som upplägg, vad kapitlena ska innehålla och formattering. Säkert väl och bra, men det skriver ju inte min bok!
Vet inte riktigt vad det är som stoppar mig från att faktiskt skriva.

Hjälp?

"I'm too old for this shit."

Sabsan
2

Hej!
Du kan inte testa att göra en skrivövning? Det kan "öppna upp" så du kommer igång med ditt skrivande. Lycka till!

parsley
3

Det är absolut inget fel att ha ordning på sitt projekt och strukturera det. :)

Fundera på vad som hindrar dig

• Har du någon inre kritiker som gör sig påmind?

• Tillåter du dig själv att ha  roligt, dvs skriva?

• Har du för höga krav, dvs vill att det ska bli perfekt från början? Släpp dem. En text längre text behöver ändå redigeras.

• Känner du dig okoncentrerad och splittrad, pga t ex internet? 

• Kanske hjälper det att byta miljö. Sätt dig någon annanstans och skriv.

• "Tvinga" dig. Flödesskriv eller skriv på projektet en viss tid.

• Gör någon skrivövning, som tipsats om i #1.

Lycka till!

Syntium
1

Hm, ska testas! Tack för tipset! :)

Syntium
1

Tack Parsley! :)

Syntium
1

Jag tror en del av det är att jag inte riktigt vet vad och hur jag ska skriva. Hur får man reda på det? ;)

parsley
2

Behöver du jobba med det sk litterära hantverket. Hur man skriver en läsvärd text? 

Jag brukar utgå från den här checklistan för scener och försöka jobba mycket med Gestaltning.

http://skrivlust.ifokus.se/articles/50a8bc3dd3b4fd1704008bfc-checklista-scener?articles-1

Skrivkurser kan vara bra om man vill lära sig. Det finns också böcker om skrivande som kan vara till hjälp t ex Elisabeth Norin - Tre enkla regler finns inte. Du kan även lägga upp kortare textsnuttar här för respons om du vill.

parsley
2

En text utvecklas när man håller på med den

http://skrivlust.ifokus.se/articles/534a833e8e0e741cf0002349-textutveckling

Var inte rädd för att "fulskriva" i början.

Syntium
0

Tack för tipsen!

Jag vet ju vad jag vill skriva på ett ungefär (det är en självbiografi) men jag vet inte riktigt hur jag ska använda språket och så. Vilket tonläge jag ska ha typ.

Jag borde läsa biografier känner jag. Nån som har nåt tips? Får gärna vara psykisk sjukdom inblandat och ännu mer gärna finnas som e-bok :)

parsley
0

Fråga på biblioteket om om självbiografier. Det bör finnas ett antal.