Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: biografi-skriva-om-sitt-liv
Läst 1127 ggr
UtanAlias
0

Skriva åt någon annan?

Hej.
Känner att jag börjar bli lite tjatig om mina oändliga frågor här på forumet. Det här forumet är det enda jag använder nu för tiden eftersom jag gillar stämningen här! I alla fall här inne på SKRIVLUST 😍

Jag skriver själv en egen text just nu och skulle inte vilja kalla det för en Självbiografi, men en berättelse baserad på en verklig händelse.

Nu har min man frågat mig om jag skulle vilja hjälpa honom att skriva en självbiografisk text. Anledningen till det är att han är utländsk och inte behärskar svenska språket så bra som en läsvärd berättelse kräver.

Jag skulle gärna vilja göra detta eftersom jag tycker det är roligt att skriva och jag vet vilken fantastisk historia det skulle bli eftersom han har överlevt ett krig.

Självklart skulle jag inte vilja ta något betalt för det.
Är det dumt och slöseri med sin egen tid att skriva åt andra?
Hur hade ni gjort?

Paltn
0

Du tar ju kredd som författare, fastän det inte är din livsberättelse så är det du som författat och skrivit.

// Paltfan

LinaLj
0

Om man är intresserad så är det bara att köra tycker jag. Det är ett enormt bra sätt att lära känna en annan människa.

Jag har hjälpt min mamma att skriva hennes livshistoria, det tog ett par år och vissa saker var väldigt jobbiga för henne att prata om. Men det var helt fantastisk upplevelse. Nu ligger den färdiga texten här hemma sedan en tid. Men jag har lovat att inte göra ngt med den för än hon är borta. 

Det som jag tyckte var enklast var att hon fick berätta saker med sina egna ord så spelade jag in det. Sedan kunde jag lyssna på det om och om igen och prova på olika sätt att skriva det, fråga henne frågor om det var något jag behövde veta osv. Det var även hjälpsamt när jag gick tillbaka och läste igenom allt att kunna lyssna på vad hon faktiskt hade sagt. Så att jag inte tog mig allt för mycket konstnärliga friheter.

Det känns också väldigt bra att ha de filerna för den dag då hon inte längre finns och kan berätta om det.

parsley
0

Kul att du gillar sajten och stämningen här. :) Fråga på bara. Det finns inga dumma frågor.

När det gäller att skriva åt andra så finns det en artikel här på sajten som du kanske kan ha nytta av. Artikeln är baserad på frågeställningar som kom upp i samband med att en person fått en förfrågan från en bekant. Skriver man åt en nära anhörig eller en person inom familjen så ser det kanske lite annorlunda ut, eftersom texten blir en angelägenhet för andra inom familjen t ex barn eller barnbarn. En skriven livsberättelse kan ha stor betydelse för kommande generationer. Skriver man åt sin partner så kan frågan om t ex tidigare relationer och annat som kan väcka svartsjuka komma upp. Det kan vara bra att tänka igenom sådant innan. 

http://skrivlust.ifokus.se/articles/4f87daf2d4ebea45db001a22-skriva-at-andra-pa-hobbyniva?articles-1

parsley
0

http://skrivlust.ifokus.se/discussions/52c69c06ce12c447db0002cc-bocker-om-sjalvbiografiskt-skrivande

Böcker om självbiografiskt skrivande, som ni kanske kan ha nytta av. 

Lycka till med skrivprojektet.