Karaktärbakgrund
vet inte om jag lagt denna rätt men jag behöver lite hälp med bakgrund till en Karaktär.
det är en kille och det enda jag bestämt om honom är att han är irländsk och ska haft bekymmer med sina föräldrar som 10 åring och flytt därifrån och på nåt sätt hamnat i USA. Nu är han 22.
Hej!
Det är svårt att säga bu eller bä. Vad är det för typ av bok denne kille ingår i? Och vad är hans roll? Bi-karaktär eller huvudkaraktär? Behöver han ha en viss egenskap eller drag för att föra storyn vidare eller kan han vara "hursomhelst"?
#1 Har skrivit lite, men det behöver utvecklas rätt mycket:
John var 22 år när vi träffades. Född 1982 i Irland. Han bodde i Irland tills han var tio, år 1992. Han bodde med sina föräldrar. Han har berättat att han har syskon lite överallt som han aldrig träffat men sett bilder på och sånt eftersom både hans mamma och pappa ständigt var otrogna mot varandra. Det tog såklart på krafterna så John's mamma började dricka ständigt vilket pappan inte orkade med så han lämnade hushållet. Det blev då ännu värre för John. Hans mamma började dricka ännu mer och blev våldsam mot John. John fick efter ett tag nog och stack därifrån. Det enda han tog med sig var en burk med pengar han fått av sin pappa, en gitarr (han var redo att sjunga för pengar), och kläder. Han pendlade enda till USA och fick både pengar och mat av snälla människor han träffade på. När han kom till USA så stampade han direkt in i ett poliskontor och berättade någon påhittad historia om att hans föräldrar dött och att han inte hade några släktingar. John, som var väldigt charmig, lyckades övertala dem om att få stanna. John blev placerad på ett härbäge och stannade där i ett par dagar, sen stack han ut på gatorna igen. Han liftade mycket och hade ingen plan om var han skulle, han bara åkte med och tillslut hade han hamnat i San diego.
San diego gjorde ett väldigt gott intryck på tioåringen. Han älskade solen och stränderna. Dessutom så var han oftast den enda gatumusikern så han fick alltid gott med pengar till att bo på nåt billigt motell under en natt eller så. Men oftast så sov han på gatan för att spara pengar. Han träffade många bra personer ute och ett tag när han var femton så hängde han runt med ett par andra hemlösa ungar men när han var 17 så lämnade han dem eftersom han inte gillade allt det kriminella dem ungarna gjorde. John är de snällaste personen någonsin så jag förstår att han inte ville stanna kvar med dem även fast han fick en sovplats och mat och nya kläder hos dem. Under de 7 åren så hade han sparat ihop mycket pengar så han köpte en ny gitarr plus köpte en rätt liten lägenhet (det roliga är att han bodde dörren bredvid där mamma & pappa brukade bo, men han bodde förstås inte där under deras tid.). Där bodde han i tre år innan han tyvärr blev utkastad. Då var han 20 och han var 22 när han träffade mig & Wilma första gången (då vi var 20). Åren mellan 20 och 22 har jag ingen aning om vad han gjorde, lufsade omkring antar jag.

Det finns ett par verktyg eller mallar för karaktärsutveckling som man kan använda sig av bl a
http://fictionprofiler.wordpress.com/
Man får klicka sig förbi ett par sidor innan man kommer till själva mallen.

En del om Dramaturgi ody finns på den här sidan.

Tips på böcker om självbiografiskt skrivande
http://skrivlust.ifokus.se/discussions/52c69c06ce12c447db0002cc-bocker-om-sjalvbiografiskt-skrivande
#6 Tack :)