Hur redigera ett utkast?
Jag har skrivit ett utkast till en Självbiografi som nu är på 500 Word-sidor. Det känns nästan lite övermäktigt att läsa igenom alla dessa sidor om och om igen, och jag vet inte hur jag ska tänka när jag redigerar den. Hur brukar du göra? 🙂

Låt texten ligga till sig så du får lite distans till den i tre veckor eller mer.
Låtsas att det är någon annan som skrivit texten. Vad skulle du ge den skribenten för råd om texten?
Skriv ett Synopsis om du inte gjort det eller gör en sammanfattning av boken kapitel för kapitel. Hur ser det ut. Känns det som du behöver ta bort partier eller lägga till något?

Jag brukar använda den här
Checklista scener
En berättelse består av scener som för handlingen framåt. Vad ska man tänka på för att skapa scener som känns levande och intressanta för läsaren?
En liten checklista för skönlitterära scener
- Finns det framåtrörelse? Händer det något i scenen så det inte bara är tjusiga miljöbeskrivningar eller förvirrad inre monolog?
- Använd olika sinnesintryck för gestaltningen, syn, hörsel, smak, känsel, lukt och ev det sjätte sinnet, det undermedvetna.
- Förstår läsaren det du skriver om utan att du blir övertydlig?
- Gå från det abstrakta till det konkreta. Låt mobiltelefonen vara en iPhone, en billig smartphone eller en Nokia med kontantkort.
- Vilket syfte har scenen? Är den stämningsskapande? Planterar du något som du kommer att berätta mer om? Förklarar du sådant som hänt tidigare genom en tillbakablick?
Lästips: Sören Bondesson - Konsten att döda, så skriver du en kriminalroman
#1: Tack, det var jättebra tips! 🙂

Jobba med gestaltningen och språket. Förstärk och skruva till det om det behövs.
Det finns en tumregel som säger att en text mår bra av att bantas ner med 20 %.
Var vaksam på små-ord som används som utfyllnad. Går det att gestalta istället för att använda adjektiv?