Skriva på andra språk
Vid många tillfällen här på skrivlust har jag kommenterat modersmålssvenskar som skrivit engelska texter med ungefär "är det inte lättare att skriva på ditt egna språk och sedan låta ett proffs översätta". Jag står fast vid detta även om det såklart är upp till var och än att välja och jag uppmuntrar alla att pröva på andra språk.
Jag ser dock ett problem med att skriva på andra språk, jag har själv skrivit lyrik till musik och Dikter på engelska eller spanska och jag begränsar mig till det området när jag använder mig av andra språk. När jag satte mig ner för några år sedan för att skriva en fantasyberättelse så blev det ganska knakigt, jag är duktig på engelska jag har gått engelska specialklass i grundskolan, jag har läst upp till engelska C på gymnasienivå samt snart avklarat engelska HS1 på universitetsnivå, det är inte det som är problemet utan en viss ovana med språket.
Så fort jag har satt mig ner och skrivit längre texter på andra språk så har inte orden kommit till mig lika lätt, vissa saker har jag verkligen fått tänka på för att formulera på bästa sätt. När jag läst det efteråt så hittar man små fel i texten som man aldrig skulle ha gjort på sitt modersmål. Det händer inte bara att jag råkar skriva "han hade går till affären" (han hade gått till affären) på svenska utan det tycks vara något som händer emellanåt när jag skriver på engelska eller spanska. Jag har märkt samma tendens hos andra skribenter här, man väljer fel tempusformer, man stavar fel och av min erfarenhet (i mitt fal) så kommer inte orden och formueringarna lika direkt som med modersmålet.
Frågan är: Utforska nya språk i all ära, språk är underbart och kul men gör man sig inte en tjänst vid skrivandet av längre texter att skriva på modersmålet? Vad är er erfarenhet och era tankar om detta?

Jag har alltid känt mig otrygg med att skriva på andra språk och alltid föredragit svenska. Svenska känner jag att jag behärskar både när det gäller grammatik och nyanser. Dessutom är det svårt att få det att låta bra på svenska om man skriver Dikter, vilket gör det till en större utmaning att skriva på svenska. Blir det bra på svenska så blir det riktigt bra.
Jag finner det svårt att skriva på andra språk än engelska, skriver endast berättelser på svenska då det är skolarbete. Men då måste jag tillägga att engelska kommer lika lätt till mig som svenska. I början så lät jag rätt konstig, men efter nåt års träning började det låta rätt proffsigt. Jag tycker även att engelska låter mycket vackrare än svenska, och det finns mindre möjligheter att publicera sina verk på nätet om det är skrivet på svenska.
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Jag drar mig för att skriva på engelska. Dels för att det inte låter lika bra som när jag skriver på svenska , dels för att jag har svårare att se vilka grammatiska misstag jag gör, vilket gör att det tar längre tid att skriva och Redigera en engelsk text.
Jag är nog lite för bekväm för att ligga och traggla med ett språk jag ändå inte kommer att behärska perfekt, så det känns bättre att bli riktigt duktig på svenska. Framför allt lättare. :P
Däremot är det är roligt att utmana sig själv ibland att skriva en novell på antingen engelska eller spanska, bara för övningens skull. Men, det är defintivt inte något som jag skulle välja att publicera i framtiden.
#2 Jaa man gör ju det, man tycker det låter vackrare på engelska. Kanske för att engelskan blir reserverad för särskilda tillfällen när man är van att prata svenska annars. Och då blir det något speciellt liksom. Jag vet inte? Men jag är likadan.
#3 "ligga och traggla med ett språk jag ändå inte kommer att behärska perfekt" Ne det är ju precis det som är min poäng.
Jag känner att även om engelskan inte blir perfekt, så känns det ändå som om engelska kommer lättare för mig än till exempel svenska. Skriver jag på svenska låter det så fruktansvärt naivt på något sätt. Medan engelskan låter lite, djupare och allvarligare om man kan säga så.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skriver allt på engelska nuförtiden.
Tycker också engelskan låter vackrare, man kan leka med språket mer. Vet inte riktigt hur jag menar, men när jag skriver på svenska känns det så uppstyltat. På engelska kommer meningarna mycket lättare.
Nu läser jag också i princip alla böcker på engelska, har inte bott i Sverige på flera år och pratar engelska i hemmet. Det kan ju ha något med saken att göra 
Om jag någon gång i mitt liv ger ut en bok så kommer jag antagligen vilja översätta boken själv till engelska. Det hör nog lite till mitt kontrollbehov :) Men när jag själv läser böcker så läser jag också helst på engelska om originalspråket är engelska (om originalspråket är spanska t.ex. så läser jag på svenska, naturligtvis).
Skulle översatt själv mellan två språk jag kunde.