Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: språkdiskussioner
Läst 1571 ggr
dragonstar
1

Hjälp med andra ord.

När jag skriver finns det vissa ord som återkommer mycket. Vet inte riktigt hur jag ska undvika dem och tänkte att jag skulle skaffa denna tråd för att få tipps hur jag kan skriva om det. 

Orden som återupprepas är:

Jag, dom, hon, Kände,

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Gasoline
1

Hitta synonymer till orden eller omformulera meningen. 

Jag ser och känner ofta att det mesta jag skriver skrivs med samma ord och att meningarna är uppbyggda på samma sätt, när jag läser mina egna texter känns det väldigt enformigt tyvärr.

[134643]
3

'Jag'. Jag antar att problemet är att du börjar många meningar med ordet 'jag'? ^^ Då kan du istället för 'Jag tog upp pennan från golvet med skakiga händer' skriva 'Med skakiga händer tog jag upp pennan från golvet'. 

'Dom' kan ju för det första bytas ut till 'de' eller 'dem. Sen kan ju 'Jag såg storögt på när de (dom) sparkade det försvarslösa djuret' bytas till 'Storögt såg jag hur tjejerna/killarna/personerna (dom) sparkade det försvarslösa djuret'. 

'Hon' kan bytas ut till namnet; 'Lisa (hon) log när Niklas (han) såg på henne' eller till något liknande; 'Flickans (hon) ansikte sprack upp i ett blygt leende när den söta pojken (han) såg på henne'. 

'Kände'. 'Jag kände mig generad' kan helt enkelt bytas ut till 'den röda färgen steg i mitt ansikte'. 'Jag kände en hand på min axel' kan bytas till 'en mjuk hand kramade min axel'.

Försök att hitta synonymer, men att bygga om meningen helt fungerar ofta väldigt bra. Ha så mycket målande ord som möjligt, liknelser och metaforer kan också underlätta. En bra övning är att skriva en mening, t.ex "Kalle kastade bollen" och sen göra så många olika varianter du bara kan! Det går att göra huuuur många som helst. 'Den lite spinkiga pojken kastade iväg bollen överraskande hårt; Han tog sats och använde all ilska han hade inom sig för att slänga iväg bollen så långt som möjligt; Efter ett djupt andetag kastade han tvekande iväg bollen.. Osv osv.. Det är en bra övning för att skriva mer målande och intressant. Nu har jag babblat tillräckligt, lycka till ^_^

dragonstar
0

Föröker placerja jaget på olika ställen är jättenoga med att inte börja meningar med jag. Men texterna inehåller endå så mycket jag. Känns fel att ha det med i flera meningar på raden.. Får ta och läsa igeno mde senare och ändra då antar jag.

Gasoline
0

#3 Känner igen det där. 

Dessutom blir jag grymt irriterad på mig själv att jag i princip börjar varje radbyte med "jag . . . . "

Att skriva saker i "jag form" är inte fel, men jag känner mig ganska självisk och egoistisk när det återkommer i hela texten. 

Jag, jag, jag, jag… Gah! 🤪

[134643]
0

#3 Försök att få in mycket miljö och omgivningar mellan händelser. Då blir det inte jag i varje mening i alla fall :3 Annars är det nog något som är svårt att undvika. Ett tips är att läsa böcker och verkligen tänka på hur författaren har gjort, det kanske kan ge idéer? ^^

parsley
0

Använd de och dem istället för dom

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=48022;objekttyp=lan

Gestalta, dvs beskriv hur en person känner sig, istället för att skriva "Kalle kände sig rädd".

dragonstar
0

Tack =)

Belgarion69
0

#6 Kan dock inte låta bli att skratta lite över SPRÅKNÄMNDENS syftningsfel i texten du länkar till, då det oftast är bilarna som kör ner i diket, inte förarna….Eller var det förarna Lennart drog upp…😃

Belgarion - amatör på tillväxt