Läs färre böcker
Alison Gresik, en kanadensisk författar- och kreativitscoach, uppmanar oss att läsa färre böcker
http://www.gresik.ca/2014/01/read-fewer-books/
Den stora fördelen är att om man läser färre böcker så läser man böcker av högre kvalitet.
Tycker ni det är en bra eller dålig idé?
Jag känner mig inte säker på vilket. Svårare böcker tar onekligen mer tid i anspråk och kan ge mer i utbyte, men ibland kan det kännas skönt att läsa något mer lättsmält. Jag försöker läsa mycket (alternativet är slötittande på TV eller slösurfande på datorn), men håller mig ifrån presationsbaserade listor av typen x antal böcker per år eller månad.
Men… Böcker av "högre kvalitet" behöver väl inte ta längre tid att läsa? Visst kan man bränna igenom en slaskig deckare på en dag, men det finns ju välskrivna böcker som går åt minst lika fort. Det är nog sant att böcker ur genren literary fiction till exempel tar längre tid att läsa, men jag har aldrig varit speciellt intresserad av dem. Själv tycker jag nog att hur en bok fångar och håller min uppmärksamhet är en av många faktorer som pekar på hög kvalitet. I år läste jag ut en bok på en dag, Mikael Niemis Fallvatten. Nu tragglar jag fortfarande mig igenom en fantasy av betydligt lägre kvalitet. Till exempel ;) Men jag kommer definitivt läsa färre böcker i år. Med en liten bebis att ta hand om räcker inte tiden riktigt till. Min främsta läsning består av noveller i min kritikgrupp, av skiftande kvalitet. Sen kanske jag lyckas avsluta den här fantasytegelstenen snart också, om jag bara kunde sluta hänga på forum ;)