Textkommentarer Tidningen Skriva
Tidningen Skriva kommer att publicera texter som granskats och kommenterats av en Lektör (inf från facebook). Ett mycket bra initiativ tycker jag.
Hej alla som ännu inte har blivit utgivna. Jag har precis sålt in en idé till Tidningen Skriva att Redigera text i den (förutom att jag skriver själv har jag bakgrund som redaktör och manusbedömmare på både stora och små förlag). Tanken är att läsarna ska få skicka in texter på ungefär 0,5-2 A4-sidor. Dessa trycks med synpunkter på och en kortare resonerande text till. Visst kan det kännas självutlämnande att få sin text petad i offentligt, men det jag vill visa är hur man behöver öva sig i att titta på sin text för att förbättra den. Att avdramatisera det. Nästan alla texter mår bra av att redigeras. Det är inte bara en möjlighet att synas, utan också en chans att faktiskt få hjälp med sin text. Att öka chansen att bli utgiven. Även om det kanske bara är ett litet utdrag ur en bok så säger det förhoppningsvis något om resten också. Jag vill såklart även peka på styrkor, och den som redigeras får titta på resultatet först. Till första gången, som är redan i nästa nummer, ska jag själv hitta texten. Min fråga här är alltså: Finns någon i gruppen som vill ställa upp på detta?
Mejla i så fall en text på en halv till två A4-sidor till johanna@johannamo.se
Gärna någon rad om dig själv också och om det bokprojekt som texten kanske är ett utdrag ur