Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1651 ggr
parsley
0

Lex bok

Sara Kadefors- Lex Bok

En roman som rekommenderas även för den som är intresserade av skrivande, bl a för skildringen av den misslyckade ungdomsboksförfattaren Bruno.

Lex går sista året på gymnasiet. Hon retar sig på allt och alla. Jonathan som hon umgåtts med sedan hon var liten är den enda hon tål. Hennes mamma går på zumbakurs och träffar en ny man, den misslyckade ungdomsboksförfattaren Bruno. Bruno ser Lex som en nyckel till sitt skapande och ett sätt att förstå hur ungdomar tänker. Tillsammans med Jonathan skapar Lex Maya, en fiktiv bloggkaraktär, som delar med sig av sina tankar på en framgångsrik blogg. 

Första tredjedelen av boken är så rolig att jag skrattar nästan oavbrutet. Resten av boken är mörkare. Lex förflutna kommer ikapp henne. Konflikten med Bruno intensifieras. Kan man vara ärlig mot sig själv och sina läsare om man antagit en påhittad identitet? Hur beroende är Jonathan av bloggens framgångar?

Boken är augustprisnominerad och jag rekomenderar den verkligen. Sara Kadefors har ett träffsäkert språk och en förmåga att skapa engagerande romangestalter. 

Citat ur boken (sid 6):

"Jag vet inte hur jag ska göra för att komma ur det här tillståndet", fortsätter han (Jonathan). Hur ska jag få tillbaks lusten att skapa…" Jag (Lex) pekar på honom med ciggen."Släpp det där med att du måste skapa. Vi är lurade att tro att vi mår så bra av att vara kreativa, men egentligen ger kreativiteten oss bara en massa ångest. Märker du inte det själv? Jag tycker du ska försöka frigöra dig från kraven" Han ser oförstående på mig. "Och göra vad istället?"