Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 4486 ggr
Tzatze
0

Personbeskrivningar

Hej, jag är ny på det här, så var snäll 😃

Jag ville testa att gestalta och göra en personbeskrivning eller som i det här fallet en familj en helt vanlig fredag. Vad får ni för känsla av den här familjen? Är det intressant? Vad kan förbättras?

En morgon i november (2013)

Jakob grymtar irriterat. Det är tråkigt att ligga här och han vill gå upp. Äntligen ringer smartphonen med sin vackra harpmusik och mamma sträcker ut handen för att stänga av den. Telefondisplayen är bländande ljus och tycks lysa upp hela det mörka rummet, klockan är 6:30. Jakob ler ett tandlöst leende och mamma ler ett stelt leende tillbaka.

Mamma går med hasande steg ut i köket med Jakob i famnen, sätter honom i den höga barnstolen och går mot kylskåpet. Jakob ser en brödbit på bord och sträcker sig girigt efter den eller snarare slänger sig efter den. När han tillslut lyckas få ett någorlunda stadigt grepp om den för han den raskt mot ansiktet. Den träffar först ögat men når sedan munnen, en lång salivsträng rinner utmed hakan.

Makens smartphone som ligger på köksbordet ringer med en glättig signatur. Hustrun snoozar, öppnar dörren och slänger in den till maken i sängen. Hon vet att den kommer att ringa var nionde minut fram tills klockan är runt halv åtta och hon har ingen lust att springa och påminna maken om att gå upp hela tiden.

Frukosten plockas fram och sen är det dags att väcka tjejerna, första gången. Mamma har som vanligt fastnat vid datorns alla måsten, reser sig, tar Jakob under armen och går in i tvillingarnas rum, där tänder hon lågenergilampan och låter den sakta lysa upp rummet. Om inte smartphonen påminde om alla hålltider hela morgonen så skulle nog inte mycket hända alls i det här huset, tänker hon.

Nu är det full fart, maken kommer upp efter endast en snoozning och barnen kommer också upp raskt på andra väckningen. Tindra är pigg och utvilad, men Nova är mer sömnig och trulig idag. Tindra berättar att hon drömt att hon var den smartaste datamänniskan i världen, fast sen visade sig att alla andra bara varit dumskallar som inte ens vetat hur man startade en dator. Mamma och Nova konstaterar att till och med Jakob vet hur man slår igång en dator, åtminstone i viloläge samt att han kan skriva på den.

Det står tre stora blockljus på frukostbordet som ger ett mjukt behaglig ljus för morgontrötta ögon. Maken flyttar undan dem, slår på datorn och ställer fram ett glas apelsinjos med fyra ostmackor vilka han äter upp inom loppet av två minuter. Han sitter ner och äter för omväxlingsskull och ger barnen några uppmuntrande ord. Han saknar fredagstidningen som ligger i brevlådan  nere vid infarten till huset, där den troligtvis ligger tillsammans med onsdagstidningen som inte heller har blivit hämtad.

Denna kommentar har tagits bort.
parsley
0

LITE FLER KOMMENTARER MED FÖRSLAG TILL Dialog OCH REPLIKER. KOMMENTERAR MED VERSALER I DIN TEXT. DET SER LITE GAPIGT UT, MEN ÄR ENKELT OCH KOMMENTARERNA SYNS.

Jakob grymtar irriterat. Det är tråkigt att ligga här och han vill gå upp. Äntligen ringer smartphonen med sin vackra harpmusik och mamma sträcker ut handen för att stänga av den. Telefondisplayen är bländande ljus och tycks lysa upp hela det mörka rummet, klockan är 6:30. Jakob ler ett tandlöst leende och mamma ler ett stelt leende tillbaka. RENT ALLMÄNT SÅ BRUKAR MAN SÄGA ATT MAN SKA VARA FÖRSIKTIG MED ADJEKTIV. DET ÄR BÄTTRE ATT FÖRSÖKA BESKRIVA JAKOBS SÄTT ATT VARA ÄN ATT SKRIVA ATT HAN ÄR IRRITERAD. SKRIVER DU T E X ATT HAN GRYMTAR OCH SPARKAR AV SIG TÄCKET ELLER LEKER MED EN SKALLRA SÅ FÖRSTÅR LÄSAREN ATT DET ÄR ETT LITET BARN SOM VAKNAR. ÄVEN VACKER ÄR SÅDANT ORD MAN SKA VARA FÖRSIKTIG MED. VAD SOM HELST KAN VARA VACKERT, ETT LJUD, EN MÄNNISKA, EN SOLNEDGÅNG. ANVÄND EN SYNONYM ELLER HOPPA ÖVER VACKER OCH LÅT LÄSAREN FÖRESTÄLLA SIG HARPMUSIKEN OCH HUR DEN LÅTER.

LÅT MAMMA SÄGA NÅGOT TILL JAKOB.

Mamma går med hasande steg ut i köket med Jakob i famnen, sätter honom i den höga barnstolen och går mot kylskåpet. Jakob ser en brödbit på bord och sträcker sig girigt efter den eller snarare slänger sig efter den. När han tillslut lyckas få ett någorlunda stadigt grepp om den för han den raskt mot ansiktet. Den träffar först ögat men når sedan munnen, en lång salivsträng rinner utmed hakan. PÅ BORDET (SÄKERT ETT SLARVFEL, MEN LÄRARE BRUKAR VARA PETIGA :))

Makens smartphone som ligger på köksbordet ringer med en glättig signatur. SIGNATUR ELLER RINGSIGNAL? VARFÖR LIGGER TELEFONEN I KÖKET? VARFÖR HAR DE SKILDA SOVRUM? VAD TYCKER DE OM DET? Hustrun snoozar, öppnar dörren och slänger in den till maken i sängen. Hon vet att den kommer att ringa var nionde minut fram tills klockan är runt halv åtta och hon har ingen lust att springa och påminna maken om att gå upp hela tiden.

LÄGG GÄRNA IN EN REPLIK HÄR: LÅT MAMMAN VARA IRRITERAD ELLER SNÄLL BEROENDE PÅ HUR HON KÄNNER DET. EN SÅDAN REPLIK KAN ANVÄNDAS FÖR ATT VISA HUR RELATIONEN MELLAN FÖRÄLDRARNA SER UT.

Frukosten plockas fram och sen är det dags att väcka tjejerna, första gången. VEM PLOCKAR FRAM FRUKOSTEN? kAN DU ANVÄNDA EN REPLIK FÖR ATT SKILDRA MAMMANS DATORANVÄNDANDE, T EX VÄNTA LITE JAKOB, MAMMA MÅSTE KOLLA "FEJJAN". Mamma har som vanligt fastnat vid datorns alla måsten, VARFÖR FASTNAR HON VID DATORN PÅ MORGONEN NÄR ALLA ÄR TRÖTTA OCH FÖRMODLIGEN HAR BRÅTTOM IVÄG? reser sig, tar Jakob under armen och går in i tvillingarnas rum, där tänder hon lågenergilampan och låter den sakta lysa upp rummet. FUNDERA PÅ OM DU KAN FORMULERA OM LITE KRING LÅGENERGILAMPAN.  Om inte smartphonen påminde om alla hålltider hela morgonen så skulle nog inte mycket hända alls i det här huset, tänker hon.

Nu är det full fart, maken kommer upp efter endast en snoozning och barnen kommer också upp raskt på andra väckningen. HÄR KAN DU OCKSÅ ANVÄNDA REPLIKER. LÅT TINDRA BERÄTTA OCH NOVA T EX SÄGA JAG ÄR TRÖTTTindra är pigg och utvilad, men Nova är mer sömnig och trulig idag. Tindra berättar att hon drömt att hon var den smartaste datamänniskan i världen, fast sen visade sig att alla andra bara varit dumskallar som inte ens vetat hur man startade en dator. Mamma och Nova konstaterar att till och med Jakob vet hur man slår igång en dator, åtminstone i viloläge samt att han kan skriva på den.

Det står tre stora blockljus på frukostbordet som ger ett mjukt behaglig ljus för morgontrötta ögon. Maken flyttar undan dem, slår på datorn och ställer fram ett glas apelsinjos med fyra ostmackor vilka han äter upp inom loppet av två minuter. Han sitter ner och äter för omväxlingsskull och ger barnen några uppmuntrande ord. Han saknar fredagstidningen som ligger i brevlådan  nere vid infarten till huset, där den troligtvis ligger tillsammans med onsdagstidningen som inte heller har blivit hämtad. HAR DE VARSIN LAPTOP ELLER EN GEMENSAM KÖKSDATOR? HUR KÄNNER HAN INFÖR TIDNINGEN. KAN DU ANVÄNDA REPLIK HÄR OCKSÅ? BOR DE PÅ EN MINDRE ORT MED VARANNANDAGSTIDNING?

DIN SKILDRING ÄR VÄLDIGT REALISTISK. OM DU VILL KAN DU TESTA ATT LÄGGA IN LITE REPLIKER ELLER Dialog I TEXTEN OCH FÖRSÖKA FÅ IN LITE KONFLIKT OCH SPÄNNING I TEXTEN. JAG HAR LAGT IN NÅGRA FÖRSLAG PÅ VAR DU KAN PLACERA DEM.

parsley
0

En sak till. Du använder lite blandade ord när du beskriver mamman. Ibland är hon mamma och ibland hustru i din text. I verkligheten är det ju så, man är mamma till sina barn och hustru till den man man är gift med. I en skriven text kan det kännas lite rörigt. Testa att använda namn på föräldrarna istället och ge dem typiska vuxennamn.

Tzatze
0

Wow, tack för snabb feedback. Jag suger åt mig alltihop. Såg också stavfelet med "bord" då jag skickat iväg det, men såg så mycket annat jag var missnöjd med också så jag ändrade inte.

Hmmm, skilda sovrum, är det så det blev tolkat? Nä, så var det inte tänkt.

Stressad familj och mamma som fastnar vid datorn. Det ska jag utveckla för det finns en baktanke med det beteendet.

Nu ska jag gå och kolla vad adjektiv är….😃

parsley
0

Adjektiv är ord som beskriver hur någon eller något är, t ex grön eller elak.

Ett tips för Gestaltning och miljöbeskrivning är att använda sig av olika sinnesintryck för att göra texten levande. Exempel på sinnesintryck som kan användas är

1. syn, hur ser människor och saker ut

2. hörsel, Dialog, vad personerna säger, andra ljud t ex en hund som skäller i bakgrunden, regndroppar mot rutan

3. känsel, t ex I-phonens skal känns svalt mot handen, lakanen känns svettiga och knöliga

4. lukt, t ex lukten av nybryggt kaffe eller lukten av stearinljus

5. smak, t ex brödet är torrt och osten smakar plast

Det finns även andra sinnen, t ex det sjätte sinnet, det undermedvetna och balanssinne, men de fem jag nämnt är de vanligaste

Tzatze
1

Det här var svårare än jag trodde när jag startade, men kul. Jag är så rädd att tråka ut läsaren så jag struntar i att tala om saker i stället och blir för kortfattad. Egentligen är jag en faktaboksläsare och läser sällan skönlitteratur, i så fall film.

Tack för alla tips, jag kämpar på med texten ett tag till för att känna på skrivandets konst.

parsley
0

Ett tips för att inte bli långrandig är att kombinera miljöbeskrivningarna med saker som händer. Någon slags exempel:

Lisa rättade till gummibandet som höll samman hennes blonda hår i nacken och drog ett djupt andetag. Den fuktiga novemberluften fyllde lungorna. Anna och Juliette hade redan kommit. De satt på bänken vid busstationen på varsin sida om Stefan. Båda hade nya platåstövletter av mocka och korta jackor som visade magen. Stefan hade dragit huvan på tröjan över kepsen. Mösskärmen skuggade hans ansikte, så det knappt syntes. Juliette hostade lätt, öh, öh, öh. Cigarettröken som hon andades ut bildade rökringar.

-Asså nice, asså, sa hon och skrattade.

-Snyggt, sa Stefan. Som Gandalf.

-Tolkien,  va?

-Han är grym.

Lisas ögon smalnade. Det var hon som älskade LOTR, kunde alla filmerna utantill och t om hade läst böckerna.

-Mina naglar skrämmer mig, sa Anna och lutade sig mot Stefan. Kolla det var inte länge sedan jag klippte dem. De bara växer, asså. Jag har ingen kontroll över dem

-De glittrar, sa Stefan. Använder du läppglans på dem?