Citera låttexter?
Jag håller på att skriva på min debutroman- en unga vuxna roman som jag planerar att självpublicera. Jag har dock lite problem och tycker det är lite svårt att googla fram svar så nu söker jag hjälp här! Det är nämligen så att jag gärna vill citera låttexter i den, inga stora saker, utan något litet stycke här och en refräng där. MAX 3-4 rader ur låtar jag finner intressanta eller tycker passar bra in på sammanhanget. Min huvudkaraktär är t.ex väldigt förtjust i Belle & Sebastian och det vore kul att citera lite ur deras texter bland annat. :)
FÅR man citera en eller flera låttexter i böcker utan att fråga om lov? Vad är det egentligen som gäller när det gäller Upphovsrätt osv? Jag förstår att jag på något sätt måste skriva i den vilka det är som gjort låten och dylikt, men hur gör jag det på bästa sätt i boken? Använder sidorna längst bak till att skriva det eller hur kan jag gå tillväga?
Måste jag alltid använda citattecken? Jag tycker nämligen att det kan se lite "fult" ut, det passar inte in i texten ibland tycker jag. Till exempel vill jag gärna inleda boken med en liten refräng ur en låt som betyder mycket för mig och där tycker jag inte citattecken passar in riktigt.
Ja, förlåt för mina röriga frågor, jag hoppas någon kan svara. Och om ingen kan hoppas jag att någon vet vart jag kan vända mig med mina funderingar. 🙂
Tack på förhand,
Nessie

http://skrivlust.ifokus.se/discussions/5166c6038e0e741cfc000033-citera-andras-bocker
Länk till tidigare diskussion på sajten, som du kanske har någon nytta av.

Ytterligare en länk, som kanske kan ge dig lite hjälp på traven.
http://malinthewriter.wordpress.com/2011/06/14/om-att-citera-lattexter-i-bokmanus/

Problemet är att ingen egentligen vet vad som gäller och det inte verkar finnas några rättsfall, som någon kan hänvisa till. Finns det inga rättsfall så har frågan inte varit uppe i domstol och då finns det ingen rättspraxis.
Den engelske deckarförfattaren Peter Robinsson brukar ha en hel del citat i sina böcker. Kolla gärna hur förlaget gjort. Du kanske känner till flera exempel på böcker där du kan kolla.
Är det ett citat så ska det framgå, även om du inte tycker det är estetiskt tilltalande.
Vem som har rättigheterna till en låttext kan vara krångligt att reda ut. Å andra sidan finns det en uppsjö av textsajter med "lyrics" på nätet och många artister lägger ut sina texter på nätet och sina egna hemsidor.