Konstruktiv kritik på prosa
Jag skriver och skriver, och jag håller på med något som jag hoppas blir en roman. Jag har skrivit 1/5 av första kapitlet. Du kan läsa den här:
http://poeter.se/Las+Text?textId=1671697
Jag tar jättegärna emot konstruktiv kritik på texten. Behöver verkligen det.

Bra. Texten väcker en del frågor, som gör att man blir nyfiken och vill läsa vidare. Vad gör hon i skogen? Varför har hon mat i form av en sportbar med sig?
Av det här korta utdraget så går det inte att gissa sig till genre. Det kan vara en ungdomsbok/ young adult, relationsroman för vuxna, feelgood, deckare eller något övernaturligt. Inte för att det spelar så stor roll. Har man en färdig bok så får läsaren veta genre genom bl a baksidestext och omslag.
Du använder många adjektiv för att beskriva färger. Vad händer med texten om du tar bort dem eller försöker skriva om lite grand? Det kan kännas lite tjatigt och tillrättalagt för läsaren med för många adjektiv.
Lite extra petigt. Skrämmer man upp kajor i skogen? Jag har för mig att kajor är flockfåglar och helst håller till i stadsmiljö. Är din huvudperson inte expert på fåglar så räcker det med fågel, tycker jag. Funderar på ljuset i miljöbeskrivningen, det är soligt men samtidigt ovanligt mörkt.