Att skriva ner, hur gör man?
Hej alla,
Jag har ett litet problem, och tänkte att det kanske är någon här som har möjlighet att hjälpa mig. Alla råd och tips är uppskattade.
Det är nämligen så att jag tycker om att skriva. Nu var det länge sen som jag verkligen satt ner och skrev något, men tidigare har jag skrivit både noveller och Dikter.
Saken är den att jag kan få en ide, och bygga upp en bra plot i huvudet, går runt och funderar, men kommer aldrig till skott att sätta mig och verkligen skriva ner den. Så till slut har jag funderat klart, och känner att historien är inte så intressant längre, varpå jag hittar på en ny historia. Och allt börjar om.
Hur gör ni för att sätta er ner och skriva? Är det bara disciplin som gäller? Eller har ni några bra tips? För det är ju tråkigt att jag tappar bort bra historier bara för att jag inte sätter mig och skriver…
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Disciplin är inte helt fel. :) Ska det bli något skrivet behöver man ett visst mått av disciplin. Det går inte att förlita sig enbart på inspiration. Någon lär ha sagt att skrivande är 10 % inspiration och 90 % transpiration.
Att komma på en idé kan vara fantastiskt, man kommer in i ett flow och känner sig osårbar och livet leker.
Ska man skriva en längre text så krävs det ett visst mått av ansträngning.

Fundera på vad det är som gör att du har svårt med disciplinen.
Är det en inre kritiker som försöker tysta dig genom att säga "det här duger inte".
Lockas du av annat t ex TV eller sociala medier?
Skulle du behöva tips om skrivhantverk och berättarteknik för att komma vidare?
Fungerar det att ge dig själv små belöningar för det du skrivit?
#2 Det är nog det där att jag lockas av annat. Fast när jag sätter mig och börjar skriva så går det ju bra. Bara den där biten att starta…
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Bestäm dig för att sitta ned och skriva och undvik störande moment och lockelser som mobil, tv, padda, fb osv.
Jag försöker sitta två timmar varje dag. Nu skriver jag ju på en roman och det kanske inte är det du har i åtanke i första taget - fast å andra sidan började min första roman som först en idé från en dröm, till ett uppslag för en novell, till att bli inte bara en roman utan en serie på fyra böcker 😃
När du sitter där och skall skriva på den tid och plats du har bestämt och minskat riskerna med lockelser så är det ändå inte säkert att det kommer ned något på pränt.
Det är förbannelsen med att vara författare. Vissa dagar sitter jag bara där i två timmar och ingenting vill komma fram. Andra dagar börjar jag skriva direkt jag satt mig men oftast sitter jag ett tag och stirrar på min blanka sida, oroar mig för att ingenting skall skrivas för att sedan helt plötsligt börja skriva.
Det finns många olika tips för hur man gör för att få igång skrivandet, man kan skriva nonsens-meningar, göra Skrivövningar - sök på nätet och det finns många förslag. Det gäller att hitta det som är rätt för dig.
Men - det finns inga genvägar. För att få något skrivet måste du skriva. Låter enkelt.
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla