Vänta på förlag
Jag har äntligen kommit mig för att skicka in den första romanen i min fantasyserie på fyra delar till olika Förlag.
De flesta av dem har en behandlingstid på 2-3 mån och det har ännu bara gått en månad.
Ett Förlag har hört av sig och var lite intresserad men jag måste ta reda på lite mer vad som då gäller.
Har ju också några fler Förlag som jag väntar på. Det är ju hur jobbigt som helst, jag vet ju också att det kan ta längre tid än 3 månader, men vet inte hur länge jag väntar innan jag skriver och frågar dem.
Jag hoppas att det här förlaget som nu svarade så snabbt fortfarande är intresserad om ett par månader då jag har fått fler svar och kanske mer att välja mellan.
men 🤔
Hur väljer man rätt Förlag?
Vad skulle vara det viktigaste för dig?
Är det någon annan som också väntar på svar nu?
Tankar och funderingar mottages gärna 😃
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Jag väntade på svar från ett av de större bokförlagen i flera månader nyligen. Jag ringde dit två gånger och fick svaret att de höll på och läste det men att de inte hade bestämt sig än. Sen fick jag tyvärr ett brev där det stod att de bara ger ut 30 böcker om året så det blev inget, men att om jag skriver mer får jag gärna skicka det dit. Får se vart jag skickar det nästa gång. Skulle jag få ja från ett bokförlag jag har skickat min bok till skulle jag inte vänta. Men jag har bara skickat till stora bokförlag hittills. Jag antar att det som var intresserat av din bok var ett litet bokförlag och att du hoppas på att ett stort ska tacka ja också? Hur intresserade var de? Alltså tackar de ja? Jag hade inte vågat chansa i så fall. /Monica.

Grattis till bok och förlagskontakt!
Har du kollat författarförbundets hemsida "Råd till debutanter"
http://www.forfattarforbundet.se/radgivning/
Känns förlaget rätt för dig? Vilka andra titlar har de gett ut? Hur arbetar de med marknadsföring osv? Vilket avtal erbjuder de dig? Kan du använda det förhandsbesked du har för att förhandla med andra Förlag?
Tänk på att det finns en del företag som kallar sig Förlag men egentligen ger ut Print-on-demand, där författaren själv står för den ekonomiska risken, tryckkostnad och det mesta av marknadsföringen. Är det ett sådant Förlag som nappat så kan du vänta.
Det känns som ett Förlag som mer fungerar som print-on-demand. I alla fall erbjudandet jag fick. Visst - de skriver att de bara antar manus med hög standard och att mitt manus hade lite för snäv målgrupp för att de skulle vilja lansera det fullt ut. De sköter försäljning till adlibris, bokhandlar, bibliotek, ordnar med isbn-kod och sådant. Men att jag betalar tryckning och sättning själv.
I dagsläget väntar jag hellre på svar från de andra förlagen jag skickat in till först. Jag har skickat till både mindre och större Förlag.
Ifall ingen nappar på det här manuset kanske jag provar igen när jag skrivit färdigt bok två i serien eller så kanske jag satsar på den andra romanen jag håller på med. Kanske jag någon gång kör print-on-demand bara för att jag faktiskt anser att romanen är värd att ge ut - men väntar och hoppas ett tag till 😃
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Det verkar inte så lätt att få ett seriöst bokförlag att nappa. Men jag har absolut inte gett upp. Däremot läste jag om Castorpriset här och jag gör även barnböcker så det måste jag prioritera nu. Man har till 1 oktober på sig. Men sen ska jag leta efter något Förlag att skicka romanen till. Jag tror inte att det skulle vara något för mig med självutgivning. Jag skulle vara urdålig på allt vad marknadsföring och sådant heter. Intressant att bolla lite tankar om det här. Ibland känns det ju som man ska få sammanbrott varje gång man ska kolla posten. Skämt åsido. /Monica.