Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivtävlingar-stipendier
Läst 1655 ggr
parsley
3

Novelltävling Colling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Novelltävling Collings förlag

http://collingsforlag.se/

35000 tecken, deadline 30 april 2013

tanteva
1

Tack för tipset och lycka till! :)

Cats are like potato chips - you can't have only one!

[Nayara]
0

Jag ska vara med. Tack för tipset! Glad

parsley
0

Puff.

parsley
0

Puffar igen.

parsley
0

Puffar så den syns i inläggslisten.

tanteva
1

*panik* Jag skickade just in min novell. Min bebis. Mitt mästerverk.

Och en påminnelse: Deadline om en vecka!

parsley
0

Collins Förlag bestämde sig för att inte dela ut något pris.

En diskussion om detta finns på kapitel 1.

http://www.kapitel1.se/forum/thread/38410

anetteomelett
0

Hittade inte info om tävlingen, fanns inte på deras hemsida, ville gärna se hur de formulerade sig när de utlyste tävlingen, vad som utlovades och vad de önskade?

Oavsett så är det dålig stil. De borde kallat det något annat om de inte lät någon vinna.

Sen är det en helt annan sak att såna "tävlingar" får man ta med en nypa salt, precis som med all konst, kreativitet och sång och all bedömningssport är det omöjligt att tävla och att göra bedömningar när det handlar om smak, tur, ibland kontakter och oärlighet, ibland är det rena PR-jippona…

Okej, jag skickade själv inte in nåt , men även om det är typ gratis att tävla och inte tar så lång tid att slänga ihop en novell, och många gör det för att det är en kul grej och tycker om att skriva, så ger ändå lurendrejeriet avsmak och jag hoppas alla som ställde upp skickar arga brev dit och att många bojkottar förlaget och deras böcker, det kommer jag att göra.

tanteva
0

De hade inga speciella krav på novellen. Den skulle vara på svenska och max 35.000 tecken. Här: http://collingsforlag.se/novelltavling/

Visst har de rätt att inte ge ut en text om de inte tycker att nåt duger, men de kunde ha skrivit det i inbjudan. Riktigt dålig stil också att de inte mejlade oss som skickat in utan man fick veta det i ett Facebookinlägg. Det hade inte tagit lång tid för dem att skicka ut ett massutskick.

Otroligt oproffsigt av dem. De kunde ha slängt ihop en antologi med hedersomnämnanden eller något om de hade velat hålla kostnaden nere. Kanske bara gett ut som e-bok och så hade de framstått i mycket bättre dager.

parsley
0

Jag håller med om att det är dålig stil att inte dela ut något pris. Det finns så många skickliga skribenter att de sannolikt fått in en hel del mycket bra bidrag. 

Castorpriset för barnböcker delas väl inte heller ut varje år, men det känns lite annorlunda. Vill man ha en ny barnboksikon så vill man.

anetteomelett
1

Tack tanteva, det var intressant att se hur de formulerade sig när de gick ut med tävlingen.

De kunde ha skrivit att de skulle ge ut vinnar-novellen om den höll tillräckligt hög klass och borde ha delat ut presentkortet till en vinnare i alla fall.

De borde också ha skickat ett mejl till alla som deltog.

Sen kan jag inte låta bli att undra varför de inte gav ut en E-bok, det är inte speciellt dyrt och troligen skulle den ha sålt så pass att det inte gick med förlust i alla fall.

Dålig stil alltihop!