Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: biografi-skriva-om-sitt-liv
Läst 1930 ggr
Syntium
1

Skriva självbiografi

Okej, jag har bestämt mig för att skriva en självbiograf. Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag ska berätta mitt livs historia. Jag funderar på att skapa en person, som jag ger mina minnen, tankar och känslor så att det blir mer, hm, berättande text så att säga.

Det andra alternativet jag har är att i princip berätta "Det här hände, så kände och reagerade jag". Kan funka för en liten bok, men kanske inte för en mer omfattande text som jag tänker mig att detta ska bli.

Jag är kluven. Kan nån hjälpa mig att reda ut för och nackdelar med de olika berättarsätten? Känns som om jag gått vilse i en labyrint eller nåt. ^^

"I'm too old for this shit."

parsley
0

Det är förmodligen enklare att skriva en text av typen:

Jag var sex år när min farmor dog. Hon betydde mycket för mig, eftersom jag var hos nästan alla helger och hon oftade hämtade mig på dagis.  När hon dog blev jag så ledsen att jag inte trodde jag skulle kunna bli glad igen någonsin. 

Det går snabbare och är kanske mindre krävande känslomässigt än att skriva en djupare och längre text. Jobbar du mer med texten och gör den mer litterär och gestaltande så blir texten mer levande för läsaren. Skapar du en delvis fiktiv person så blir du friare i ditt berättande. Allt kanske inte behöver vara precis sanningsenligt. Du kan ha växt upp i ett gult hus på Södergatan istället för ett rött tegelhus på Östra Stenstigen och gått på en annan skola än den du faktiskt gått på t ex. 

Självbiografiska texter kan ha olika syften

• skapa en skildring att ge till barn och barnbarn eller andra släktingar

• bearbeta sådant som hänt

• försöka hitta mönster i sitt liv, t ex varför fastnar jag alltid för en viss typ av partners, trots att de inte är bra för mig

• skriva skönlitterärt om någon av de ovanstående punkterna för att formen lockar

Skriver man för släktens skull så kanske man kan vara ganska allmän i sitt berättande. Vill man bearbeta och förstå så kan det finnas anledning att bli "djupare" i berättandet. Vill man försöka få sin Självbiografi utgiven via bokförlag så ska man försöka skriva skönlitterärt, snarare än redogörande. 

Ett alternativ för dig kan vara att börja skriva enligt ditt exempel "det här hände, så kände och reagerade jag" och se det som ett första utkast till en lite mer omfattande bok. När du har grunderna klara så kan du välja om du vill fortsätta och fördjupa dig i boken.

parsley
0

Tips på böcker om självbiografiskt skrivande:

Inga-Lill Valfridsson - Att skriva om sitt liv

Patrica Tudor Sandahl - Ordet är ditt

Alan G Hunter - Skriv dina memoarer

Jenny Eklund - Flera böcker om självbiografiskt skrivande

Kolla på biblioteket om böckerna inte finns att köpa längre. De innehåller en del bra utgångspunkter för självbiografiskt skrivande. Alan G Hunters bok känns lite anglosaxisk.

Syntium
1

Tack så jättemycket för tipsen! Det får nog bli åt det skönlitterära hållet. :)

parsley
0

Funderara på om du vill skriva i jag-form (första person) eller tredje person (han-hon) också.

Syntium
0

Ja, det är ju också ett dilemma! :/