Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettjournalistik
Läst 6527 ggr
Caspia
4

Översätta en bok

Jag har läst en bok på engelska som jag tycker borde översättas till svenska. Och vem vore mer lämpad för uppgiften än… …jag själv!

Men hur i hela världen går sånt egentligen till? Vem efterfrågar en översättning? Förlaget? Det är ju ett engelskt Förlag, de ger inte ut böcker på svenska. Då säljer de antagligen någon slags rättighet till ett svenskt Förlag, som sen ombesörjer översättningen. Så jag kontaktar det engelska förlaget, förklarar vilken fantastisk marknad det pyttelilla språket svenska är, ber dem skaffa ett svenskt Förlag och tipsar om mig själv som billig översättare?

Äh, knäpp idé.

Envishet och drömmar

parsley
1

Det här med rättigheter är krångligt.

Det engelska förlaget kan ha en svensk kontakt, som valt att inte översätta, eftersom man tror att det inte lönar sig. Kontaktar du det engelska förlaget så kan de säkert ge besked om det finns något svenskt Förlag som har rättigheter till boken.

Kontaktar du svenska Förlag för att du vill översätta boken så gör ett arbetsprov på några sidor som du kan visa upp.

Det finns ett antal professionella översättare som ska försörja sig på att översätta. De blir inte glada om någon vill översätta billigt bara för att den gillar ett manus.

Hittar du inget Förlag i Sverige som vill ge ut boken och det engelska förlaget vill sälja rättigheterna till boken till dig så finns det inget som hindrar att du ger ut boken på eget Förlag efter att ha översatt den.

Inkanyezi
1

Det är inte helt säkert att förlaget har rättigheterna till andra språk än det som de har givit ut. Det beror på hur deras kontrakt med författaren ser ut. Så om förlaget bara har rättigheter inom ett begränsat område är det författaren man ska förhandla med. Rättighetsfrågorna framgår sällan tydligt i själva boken, utan de är villkor i kontraktet mellan författare och Förlag.

Gronstedt
1

Boköversättningar betalar sig inte speciellt bra, vilket ofta syns i översättningarna - det ser inte alltid ut att vara gjort av proffs 😉. Men vill du försöka så har du fått bra tips ovan! Börja med ett brev till den upphovsrättsinnehavare som anges i boken.