Jag ger upp hela tiden
Davida linkade fram på grusvägen med sin enda sandal. Det var som om hennes nakna fot kved av smärta när stenarna en efter en skar in i huden. Förutom hundratals skränande gräshoppor fanns hennes andra sandal i diket. Där låg den och flöt i vattnet som en liten båt. Solen kunde inte hålla sig uppe längre.
Jag slänger allt jag skriver för jag blir aldrig nöjd.
Hur skulle denna text kunna bli bättre?
Är det del av en längre text? I så fall tipsar jag dig om att skriva mer, och sedan gå tillbaka och formulera om.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#1: Tack för ditt svar. När bör jag gå tillbaka och formulera om?
Sorry, fel konto. 😊
Jag skulle säga när du kommit in i en rytm. Alltså, mest troligt är faktiskt att du i skrivandet hittar din egna "röst". Ibland tar det en sida ibland 50. Men när du hittat "ditt" sätt att skriva, då kan du gå tillbaka och se till så att allt flyter ihop på samma sätt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#4: Tackar, det ska jag göra.

Är det en längre text så försök att inte fastna. Skriv vidare istället. Gå tillbaks och ändra kan du göra sedan, när du är helt klar eller känner att du vill göra det. Romanförfattare låter ofta manuset vila i två månader innan de börjar bearbeta en text. Skriver man t ex en uppsats i skolan har man inte så mycket tid på sig. Då får man Redigera när man är klar. Jag tror det är viktigt att försöka att inte fastna. En text kan alltid redigeras.
Har du någon nytta av den här checklistan eller tycker du att den är krånglig?
Checklista scener
En berättelse består av scener som för handlingen framåt. Vad ska man tänka på för att skapa scener som känns levande och intressanta för läsaren?
En liten checklista för skönlitterära scener
- Finns det framåtrörelse? Händer det något i scenen så det inte bara är tjusiga miljöbeskrivningar eller förvirrad inre monolog?
- Använd olika sinnesintryck för gestaltningen, syn, hörsel, smak, känsel, lukt och ev det sjätte undermedvetna sinnet.
- Förstår läsaren det du skriver om utan att du blir övertydlig? Kan du gestalta genom att beskriva en situation istället för att skriva "Hon kände sig rädd när hon gick genom den mörka parken".
- Gå från det abstrakta till det konkreta. Låt mobiltelefonen vara en iPhone, en billig smartphone eller en Nokia med kontantkort.
- Vilket syfte har scenen? Är den stämningsskapande? Planterar du något som du kommer att berätta mer om? Förklarar du sådant som hänt tidigare genom en tillbakablick?
Lästips: Sören Bondesson - Konsten att döda, så skriver du en kriminalroman
Mitt råd: Ta bort "det var som om" och skriv istället: "Hennes nakna fot kved av smärta…"
Det viktigaste i början är att fastställa vem som är huvudkaraktär och var (vilken mijö) hon befinner sig i. Det vill säga berätta mer om Davida och beskriv miljön.
Jag vet inte i vilket sammanhang du skriver denna text, om det är en läxa, en novell, en roman eller vad?
Vad det än är, så bestäm riktlinjerna innan du börjar skriva själva texten så att du vet vem du skriver om, var det utspelar sig och själva handlingen från början till slut.
Om du bara sätter dig och börjar skriva, så tar det stopp förr eller senare.
Lycka till!
#6: Tackar för ditt svar. 🙂 Checklistan var jättebra och den ska jag använda mig utav.
#7: Väldigt hjälpfullt. Tack. Texten tänkte jag ha med i en roman som jag försöker skriva. 🙂