Konstruktiv kritik!
Hej!
Hittade precis hit till "Skrivlust iFokus". Själv är jag en skrivande människa och drömmer, som så många andra, om att en dag bli publicerad. Jag är mitt uppe i ett skrivprojekt, en roman som jag har skrivit på ett tag. Jag är helt fast i att skriva ungdomsromaner, gärna med fantasy/sci-fi inslag. Oavsett med eller utan dessa inslag vill jag skriva om romantik i olika former, oavsett om det är "huvudämnet" eller ett sidospår som bara ligger där och gottar sig!
Jag undrar om det är så att man får posta kapitel efter kapitel här på iFokus och efterlysa konstruktiv kritik?
Fick stipendie för bokens prolog, så jag skulle hemskt gärna vilja ha mer kritik, både i form av negativa och positiva åsikter!
Mvh Emma
Vi kanske kan hjälpa varandra? Jag skriver också och vi verkar gilla samma sorts texter.
Jag håller på med ett bidrag till en novellsamling just nu och ofta finns regler - även när det gäller tävlingar - att berättelsen inte får vara publicerad någonstans innan och det gäller även Internet, i alla fall är det så för mig, när det gäller de böcker jag jobbat med.
Så jag råder dig att inte lägga ut texterna, utan skicka dem privat till andra som läser och ger ärlig kritik. Jag har själv distans till mina texter, det är nog också viktigt, så att man inte tar negativ kritik personligt.
Om du vill att vi läser varandras texter och ger synpunkter och råd och kritik, så skicka ett meddelande till mig med din email-adress tack.
Lycka till med skrivandet!
Kram Anette

Postar du här så läser jag och ger respons på texten / Parsley, sajtvärd
#1 - Det här låter intressant! Jag stiftar gärna bekantskap med dig och dina texter, eftersom vi, precis som du säger, verkar vara av lite samma "skrot och korn" vad gäller skrivandet.
När jag deltog i tävlingen där jag tog stipendiet ställdes det en fråga om man hade publicerat den tidigare eller vunnit någon tävling med bidraget redan. Jag hade inte publicerat mitt bidrag, men jag tror inte att det var önskvärt. Ska ta och följa ditt råd, tack för tipset! :)
Jag har, precis som du, självdistans från mina texter. Jag vill höra vad andra tycker och tänker angående det jag skriver, just pågrund av att det faktiskt inte är jag som ska läsa det jag producerat, utan självklart hoppas man ju på att någon annan ska vilja läsa det. Däremot ogillar jag den form av "konstruktiv kritik" som endast bygger på allt negativt som texten eventuellt kan innehålla, samt slarvfel och stavfel. När man ger respons är det lika viktigt att lyfta fram det positiva i texten, det tycker iallafall jag. Genom konstruktiv kritik ska man mana till fortsatt skrivande och inte enbart få författaren att känna sig tyngd, tack vare allt som är "fel" med texten.
Jag skickar min mail till dig, så hörs vi där! :D
// Emma
#2 - Följer anetteomeletts råd om att låta bli att publicera texten på nätet. Du är däremot också varmt välkommen att stifta bekantskap genom att ge varandra responshjälp! :) Hojta, så skickar jag gärna min mail!^^