Undvik internethjärna
Ett blogginlägg om hur internet påverkar hjärnan
http://forfattarkurs.se/2013/07/lider-du-av-internethjarna/
Hur är det för er? Blir ni distraherade av internet när ni ska skriva?
Personligen är jag kluven. Jag får faktiskt en del inspiration från t ex facebook och vill gärna kolla t ex synonymer och stavning under tiden jag skriver. Samtidigt så är det så att man riskerar att fastna på sociala medier, eftersom de är lättsamma. Egentligen skulle jag ha mindre nättid.
Tyvärr har jag nog en s.k internethjärna 🤔. Blir alltid en sådan som fastnar på internet när jag väl fått i gång det 😇.
Skall dock testa att stänga av det och _bara_ skriva, och se hur det blir. Borde inte ha obegränsad datortid, timmarna bara flyger iväg från mig 😞.
Jag har en speciell dator som jag skriver på, och när jag använder den blir jag liksom i skrivmode och kan ignorera internet. Helst vill jag ju ha tillgång till det pga informationssökande osv, så jag stänger inte av internet eller så.
Skulle nog tycka det var svårare att vara helt utan. Tänk om man helt plötsligt tappar ett ord och inte kan kolla upp det!

Så sitter du åter på handlarns trapp, och gråter så övergivet.
Vad var det för ord, var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
--------------------------
Nej, jag tror inte att jag har "Internethjärna", även om det kan bli en hel del timmar vid datorn ibland. Nätet i sig, och informationssöket, är bara en av alla saker man kan göra med datorn. Uppe i Kiruna tror de att det är en teve.