Annons:
Etikettnovell-roman
Läst 1951 ggr
BokDuvan
12/12/18, 4:15 PM

Skrivkramp

Hej, har i uppgift att skriva en novell på engelska i skolan, men har försökt och försökt i flera veckor nu med att få ihop något. Skrev en först men den var mer än dubbelt så lång som maxgränsen och det går inte att korta ner den. Grejen är att jag ibland får inspiration och börjar, men jag slutar efter några stycken, har nu inte heller kunnat komma på vad jag ska skriva om. Behöver även kunna prata om genren, kännetecknen för den osv…

Annons:
-Aida-
12/12/18, 4:46 PM
#1

För att den inte ska bli för lång kan du klottra en liten plan att hålla dig till, här kan du märka ut den genres kännetecken exakt var och hur de förekommer.
- Början
- första intrigen/konflikten/de börjar skita sig/de börjar bli bättre
- andra intrigen
- tredje intrigen
- Storyns klimax/höjdpunkt/när allt skiter sig/när allt blir bäst
- Vändpunkt: vad som gör att storyn tar en vändning till det bättre/sämre
- Nedtrappning: det börjar ta slut
- Slut

BokDuvan
12/12/18, 5:47 PM
#2

#1 grejen är att jag hatar att göra dispositioner, för böcker med KAPITEL så planerar jag framåt, men inte för noveller, känns helt ärligt väldigt värdelöst och tycker det blir så stort. Den får sedan inte va längre än tre sidor med storlek 12

224
12/12/18, 9:16 PM
#3

Shit, vilken engelska kurs läser du? :o

BokDuvan
12/12/18, 10:07 PM
#4

#3 ingen alls haha, går i nian, men engelskan motsvarar typ gymnasiets för mig i guess :)

224
2/22/19, 7:59 PM
#5

#4 Jag har läst eng 6 och inte ens då gjorde vi något så svårt som en novell. hoppas det gick vägen!

BokDuvan
2/22/19, 8:16 PM
#6

#5 jaså? Tycker inte det är så svårt med noveller, skriver ofta små berättelser på engelska såå ja, men det gick väldigt bra, pratade med en av lärarna som hjälpte mig mycket!

Annons:
Upp till toppen
Annons: