Annons:
Etikettnovell-roman
Läst 2917 ggr
carolinemailey
2018-08-25 16:51

Början på en berättelse?

Hej alla!

 Jag har precis kommit igång med att faktiskt försöka skriva en berättelse. Har ända sen jag var barn velat bli författare men det e först nu jag vet vad jag vill skriva,  men jag vet inte hur jag ska börja.  :(

Hur har ni som skrivit böcker/berättelser innan börjat era böcker?

Eller vet ni några bra sätt från andra böcker o.s.v?

Jätte tacksam för svar! :)

Annons:
Calcifer
2018-08-25 18:02
#1

Det beror helt på vad jag skriver för något. Ibland med Dialog, ibland med monolog, ibland med annat. Nåt som kan förenkla är att inte bestämma exakt vart du ska börja just nu. Har du en scen i huvudet du vill ska förekomma i början så räcker det med att du dyker rakt in i den och skriver ner allt eftersom Sen kan du gå tillbaka till början och bestämma exakt hur det ska se ut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
2018-08-25 18:45
#2

Börja med att skriva ner det du vet nu och vill skriva om innan det försvinner från minne och/eller inspiration.

Början av det hela kan du skriva sedan. Det kan till och med hända att det liksom löser sig själv på vägen. 

Det är sällan författare skriver sina berättelser i ordning från början till slut. Väldigt många skriver olika bitar, delar och eller kapitel i olika ordning allt eftersom helheten av boken växer fram. Det blir som ett pussel. Man skriver flera olika delar som man sedan pusslar ihop på något vis som ofta liksom "visar sig" hur det fungerar bäst när de olika bitarna ligger på plats. Lite som att sy ett lapptäcke.

Andra författare skriver en "ram" först där de lägger upp/planerar vad som skall hända i berättelsen, vilka scener de vill skall vara med vart o s v. Som ett skelett, sedan bygger de vidare med olika bitar tills de olika delarna går i varandra och bildar en helhet. 

Med andra ord, man måste inte göra på ena eller andra sättet  utan man gör den del man har mest idéer och tankar på först och sedan får det växa allt eftersom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

novembre
2018-10-24 16:21
#3

Jag är säker på att allas skrivstilar är lite olika så du behöver inte låsa dig vid specifikt ett speciellt skrivsätt utan hitta det som fungerar för dig. sök gärna på nätet, där finns massa tips och information kring skrivteknik.

Själv rekommenderar jag att skriva ner din berättelse i korta drag, alltså ett kort utkast. Alla detaljer behöver inte vara på plats utan det ska mer fungera som en kartläggning över vad du ska skriva. du kan skriva en mer detaljerad senare om du vill det. Bry dig inte om den är slarvigt skriven, det viktigaste är att få ner idéerna, Redigera kan man alltid göra i efterhand. 

Det är bra att veta vad ditt syfte i berättelsen är, samt vilken roll karaktärerna har. syften ska vara som en röd tråd genom hela berättelsen. 

Jag brukar sedan skriva korta beskrivningar kring vad som ska hända i varje kapitel. Jag brukar nästan alltid komma på andra, bättre ideer till berättelsen under skrivandets gång vilket kan förändra delar av berättelsen, men så länge man vet sitt syfte och den röda tråden är det inga problem att göra ändringar anser jag. 

När jag gjort det kortfattade utkastet, kapitelbeskrivningar, karaktärer och syfte börjar jag skriva, jag börjar med första kapitlet och första utkastet är aldrig perfekt för mig. Jag skriver om, ändrar små detaljer, lägger till detaljer osv.  Detta fungerar för mig då jag ser strukturen i det jag ska skriva vilket gör mig mer fokuserad på de viktiga detaljerna. 

Hoppas det hjälper, Lycka till!

Dextersss
2018-11-17 09:14
#4

Hej 

jag är rätt ny här, och kan själv inte säga att man är någon stor skrivare direkt.

Men älskar bygga ihop små berättelser, metaforer om livet kan det bli ibland, men det här med skrivandet är verkligen spännande och utvecklande för man märker själv efter ett tag, att det sker utveckling. Sen ska man nog inte vara rädd att experimentera för det går tycker jag att nå något extra där, man måste nog  bara våga och tro på sitt flödet där, o det bara å köra på leka sig fram!

🙂

Simma lugnt!

Soligajag1
2018-12-03 23:32
#5

Kvinnan I den röda sportbilen. Hon är verkligen en skönhet, denna kvinna ! Formerna på rätta stället, den röda klänningen som smiter åt hennes välsvarvade kropp. Benen är bland det längsta och vackraste jag skådat. Trots att jag själv är en kvinna med behag så kan jag inte låta bli att beundra denna kvinna när hon kliver ur sin röda sportbil. Håret har hon snott ihop som en åtta med ett diadem som blänker I solskenet. Med självsäker blick I sina nötbruna ögon ger hon någon förbigående ettvarmt leende, så just denna herre håller på att tappa hakan. Försöker stamma fram ett Hej, men kvinnan viftar lätt med handen och går vidare. Klackarna smattrar som en kulspruta mot marken, vilken tur att jag inte tog mina stilettklackar tänker hon precis när hon får Ungefär sådär har jag skrivit , jag håller på och skriver en bok . Lycka till!

HH 🙂

tixEntry
2018-12-04 21:37
#6

Jag brukar börja med en lösryckt idé, koncept eller scen och sedan bygga runt det, vilket ofta resulterar i kortare berättelser om man inte bygger på väldigt mycket. Efter hand kommer jag på bakgrundshistorier, detaljer, personlighetsdrag, detaljer i handlingen och nya karaktärer som passar in.

Ibland gör jag en väldigt enkel disposition, ett "skelett", innan jag skriver någonting konkret, och bygger ut handlingen medan jag skriver. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Upp till toppen
Annons: