Annons:
Etikettevenemang-kurser-utbildningar
Läst 1643 ggr
parsley
2018-05-15 16:03

Storytel lanserar läsplatta

Storytel lanserar en egen läsplatta.

http://www.boktugg.se/2018/05/15/skrallen-storytel-lansarar-egen-lasplatta-med-eink-for-ebocker/

Brukar ni läsa på platta eller föredrar ni böcker? Jag föredrar böcker och har ingen speciell e-boksläsare.

Annons:
kissidor
2018-05-15 16:50
#1

Jag älskar mina läsplattor, har en Kobo och en Kindle. Inget ont om pappersböcker, men jag går aldrig tillbaka till det. Samma med film, musik och tidningar,  jag skulle bli tvungen att skaffa mig ett dubbelt så stort hus för att få plats med allt om det hade fortsatt växa i samma takt som det gjorde innan jag gick över till det digitala livet.  Och vilket bestyr det var att packa för en resa 😓! För inte tordes man ju åka nånstans med bara en bok inte, tänk om man hade kommit på att man var mer sugen på att läsa en annan! Nu har man flera hundra med sig och det väger ett par hekto 👍.

Har även Storytelabonnemang för att kunna utnyttja tiden i bilen till böcker, men om de nu inte avser att även utöka sitt e-bokssortiment drastiskt ser jag ingen anledning att skaffa en storytel-läsplatta. För mig är det ett ljudboksabonnemang  och som sådant ovärderligt, men det räcker så. Dock tycker jag det var väldigt intressant att de tar det här steget - men de borde förstås ha lanserat den med stöd även för ljudböckerna på en gång.

Värd på Mobiltelefoner och Android

MonicaLagerquist
2018-05-16 08:38
#2

Min man använder läsplatta när vi är utomlands.Själv får jag hålla mig till att lyssna på böcker pga min synnedsättning.

Stolt ägare till fem La permer

kissidor
2018-05-16 09:08
#3

Det låter smart att ta läsplattan när man reser bort, om man fortfarande föredrar pappersböcker annars. Bortsett från att man antingen måste köpa böckerna i dubbla versioner eller annars nöja sig med det utbudet man har i det formatet som är aktuellt för stunden förstås 🙂

Det är ju nåt visst med att läsa böcker förstås, men vilken tur ändå att ljudböcker finns och i så bra utbud och till en överkomlig peng!

Värd på Mobiltelefoner och Android

MonicaLagerquist
2018-05-16 09:37
#4

#3 Vi har Legimus både jag och in man.

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
2020-01-06 23:18
#5

Det verkar vara ett tag sedan någon skrev om läsplatta här. Vi har en Kindle, men den har ju sina begränsningar. Dels vill vi läsa svenska böcker ibland, men även låna på biblo och föra över böcker från andra medier.

Har titta lite på denna; någon som har erfarenhet?
https://www.webhallen.com/se/product/306367-Kobo-Libra-H2O-7-Black/?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=B88

Tarotstollan
2020-01-08 00:09
#6

Här är det riktiga böcker som gäller för hela slanten.
Jag är inte så duktig på tekniska prylar, så det är bäst så.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
kissidor
2020-01-08 06:53
#7

#5 jag har inte haft just den där, men jag har en annan kobo-platta som jag dock tyvärr inte använder längre - men absolut inte för att det är nåt fel på den, utan bara för att jag fastnat i kindle-världen och den räcker och blir över för mig. Men innan jag köpte min första kindle så var jag väldigt nöjd med kobo-plattan, kobos plattor i sig är ju absolut inte sämre än kindles och speciellt i den där prisklassen törs du nog räkna med att få bra grejer.

Nackdelen ligger väl i att utbudet på engelska är både lite mindre och lite dyrare än kindles, så ni kanske kommer att fortsätta ha kindlen som er huvudsakliga platta - och då är det väl upp till var och en hur mycket pengar man vill lägga på sin sekundära platta.

En sak jag kommer ihåg att jag retade mig väldigt mycket på med kobos eget utbud var att i början fick man då och då mail med erbjudanden om fina rabatter som jag ofta utnyttjade, men efter ett par år så gjorde de om nåt så man dirigerades om till eu-butiken och där fanns det minsann inga rabatter 😡! Vet dock inte hur det är nu med det. På plussidan tyckte jag kobos android-app var mycket trevligare, mer lättnavigerad och mer inspirerande än kindles - för de tillfällen då man antingen som en tillfällig nödlösning läser i mobil eller surfplatta, eller om man bara vill utforska utbudet lite och köpa nåt nytt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
2020-01-09 14:32
#8

#7 av: kissidor
Då kanske du kan hjälpa mig att få min platta att funka. Känner mig urdum för hur jag än gör kommer jag inte år böckerna på mitt biblo.
Kobo använder något om heter OverDrive som skall kunna låna böcker på alla bibliotek, men när jag försöker starta det på min Kobo så finns det inga bibliotek där jag bor, inte ens i hela Stockholm?? Har frågat på mitt biblo och de säger att jag skall använda appen Biblio, men hur sjutton laddar jag ner en app till Kobo? Har wifi, men kommer inte någonstans: Alla vägar jag försöker landar i deras shop, och det är därför jag inte gillar Kindle, för att allt där handlar om Amazons shop.
Vad har jag missat?

kissidor
2020-01-09 15:51
#9

beklagar sindri, men jag vet inte det - använde aldrig nånsin min kobo så. har inte lånat bibblan-böcker sen min allra första läsplatta, en sony - och det var många år sen. utbudet var så skralt då att jag tappade intresset för att låna, men det kanske är bättre nu. 

men då gick man ju via datorn, tankade ner till den först och förde sen över till plattan. om jag lite hastigt går in och kollar på biblioteken i mitt hem-län så verkar det fortfarande vara så man gör, och åtminstone kan man fortfarande göra så : https://bibliotekuppsala.se/web/arena/lasplatta-ebocker

jag tror många som läser e-böcker gör det från surfplattor och mobiler, det är nog det biblio-appen är till för.

Värd på Mobiltelefoner och Android

grippe
2022-08-01 10:44
#10

Varning känslig storytel reader
Har nu haft storytel reader version 2, från 2021. Den ramlade ned från nattduksbordet, från en höjd på 60-70 cm. Kaputt. Kan inte vara rimligt att den går sönder så lätt! Kan vara bra och bli påmind om detta som inte framgår tydligt hos storytel och jag fick detta som svar via e-post: ”3-årig garanti som täcker fabriksrelaterade problem. Defekter och skador orsakade av fukt, yttre skador, normalt slitage eller handhavandefel ersätts inte.”

Jag förstår det, men det grämer mig att den inte klarar av lite tuffare hantering trots allt. Så tänk på det att ställa krav på storytel. Har ju andra enheter som klarar det bättre som mobil, surfplatta och så vidare. Med känsligare skärmar. Uruselt och ledsamt att inte kunna använda sin läsare efter bara några månader samt att det är urusel FAQ på sajten. Så tänk efter före. Har som tur är forfarande min gamla Kindle. Dock får jag sluta med storytel.

Upp till toppen
Annons: