Annons:
Etikettevenemang-kurser-utbildningar
Läst 585 ggr
parsley
2018-04-10 07:40

Om ljudböcker i DN

DN har en omfattande artikelserie om ljudböcker? Ser språk och Dramaturgi ut på olika sätt i ljudböcker och böcker som först och främst är skrivna för att vara pappersböcker? Håller ljudböcker tillräckligt hög litterär kvalitet eller är de mer som "godnattsagor för vuxna"? 

https://www.dn.se/dnbok/sa-har-ljudbockerna-forandrat-berattandet-och-dramaturgin/

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-10 08:19
#1

Uttrycket godnattsagor för vuxna anser jag vara kränkande för oss som inte kan läsa.

Nu tillhör jag inte de lättkränkta men där kändes det väldigt fel.

Stolt ägare till fem La permer

Effie
2018-04-10 09:23
#2

#1 Det måste ju bero på hur man använder ljudböcker.

Jag har dem just som godnattsaga; jag somnar lättare om någon vänlig röst berättar något lagom intressant. Eller också har jag dem på bussresor, när jag lagar mat eller liknande. Då tappar jag koncentrationen ibland, så det får inte vara något djupsinnigt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

MonicaLagerquist
2018-04-10 09:26
#3

Jag lyssnar ju bara på böcker då jag inte längre kan läsa. På den tiden jag läste, läste jag lika mycket som jag lyssnar nu och jag lyssnar på samma slags böcker då som nu.

Stolt ägare till fem La permer

parsley
2018-04-10 10:06
#4

# 1 Jag kan hålla med dig. Vad är det för fel med "godnattsagor" för vuxna om man mår bra av att lyssna på det eller om man lyssnar på en ljudbok för att somna eller sova bättre? Att personer som inte kan eller vill läsa vanlig text har tillgång till ljudböcker eller annan inläst text är bara positivt.

Upp till toppen
Annons: