Annons:
Etikettot-utanför-ämnet
Läst 1670 ggr
parsley
2018-03-17 10:03

Läs 100 böcker på ett år, utan ansträngning

Tips på hur man hinner läsa 100 böcker på ett år, utan att anstränga sig. Först och främst ska man minska på tiden i sociala medier. Vidare ska man utnyttja dötid och väntepauser för läsning, inte läsa tråkiga böcker och gärna varva olika genrer och läsa flera böcker parallellt. 

http://www.boktugg.se/2018/03/17/sa-har-laser-du-100-bocker-pa-ett-ar-utan-att-anstranga-dig/

Annons:
Pyttelite
2018-03-17 10:06
#1

Vad är det som är viktigast att läsa utgiven litteratur eller att läsa och konversera i andra former som t ex sociala medier?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


parsley
2018-03-17 10:16
#2

# Det kan man fråga sig. Tyvärr tror jag att mycket av tiden i sociala medier blir dötid. Man kastar bort tiden, utan att det känns speciellt meningsfullt. Men du kanske har ett intressantare facebookflöde, än många andra? 🙂

Pyttelite
2018-03-17 10:24
#3

#2 Nej jag vågar vägra FB:) Själv har jag inte tålamod längre att läsa böcker däremot kan jag läsa kortare rapporter på nätet om sådant som intresserar mig. Nu handlade ju tråden egentligen om hur man kan läsa böcker effektivt och inget annat men jag utgår ifrån att det fanns ett syfte med att läsa böcker t ex utveckla sitt skrivande osv.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


parsley
2018-03-17 10:55
#4

# Att läsa och skriva hänger ihop. Många som skriver, läser också en hel del.

Pyttelite
2018-03-17 11:13
#5

OT : Tror du skrivandet kommer att förändras med tanke på alla sociala medier? Går det redan att se? Minskad bokutgivning - förändrat språk?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


parsley
2018-03-17 12:26
#6

# 5 Språk förändras över tid. En bok skriven på 1970-talet har förmodligen inte riktigt samma språk som en bok skriven idag.  Om det beror på sociala medier eller något annat är svårt att säga. 

Jag tror inte bokutgivningen har minskat. Antalet böcker som ges ut har snarare ökat, eftersom det finns ett antal självpubliceringstjänster där man själv kan ge ut en bok. Däremot så verkar det som antalet titlar som säljer bra eller relativt bra har minskat. För nåot årtionde sedan så fanns det ett antal titlar som sålde relativt bra. Idag är det färre titlar som säljer, men de säljer desto mer. Pocketböcker har blivit vanligare och billigare. Internetbokhandlar och sänkt bokmoms har gjort att böcker blivit billigare, men också lite mer av slit- och slängvara, eller möjligen läs och skänk. 

Ljudböcker och streamingtjänster med ljudböcker har blivit vanligare, men jag vet inte hur vanligt det är att en bok skrivs direkt som ljudbok. I allmänhet brukar det vara en känd röst, som läser in en befintlig bok. Ljudbokslyssnandet har säkert påverkat bokläsandet, då en del väljer att lyssna samtidigt som gör något annat istället för att läsa. 

Att det visas många serier på olika TV-kanaler och streamingtjänster har säkert fått en del att välja att skriva manus istället för skönlitteratur.

Annons:
Emo
2018-03-18 09:01
#7

Bara 100 böcker under ett år. 😮
Jag är glad att jag numera kan läsa betydligt flera på ett år.
Det gäller att prioritera.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

sparrowcrazy
2018-03-26 15:40
#8

Meh men det beror väl på hur tjock boken är.;) Gillar man läsa 600 sidor + och vill njuta av läsningen så tar man ju gärna lite längre på sig. 👍

Skulle nog inte vilja förstöra en god historia genom att försöka knyckla in så många det går på ett år.😃

Emo
2018-03-26 16:13
#9

Visst är det roligt när man hittar en bra författare med tjocka böcker. En härlig serie med tjocka böcker är toppen, men även mindre böcker kan vara underhållande. Vissa serier är så bra att jag läser flera av böckerna på engelska innan de hinner bli översatta.
Om jag ska räkna även de tunnare böckerna kommer jag nog en bra bit över 200 böcker på ett år, men det beror på att jag hellre läser en god bok än tittar på TV.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

sparrowcrazy
2018-03-26 20:24
#10

Jovisst kan de det!:) Menade mer att jag inte försöker få in så många som möjligt "bara för att"..  jag gillar att njuta ordentligt av boken i lugnt och ro. 🙂

Med det menar jag inte att alla gör det, läser själv väldigt mycket böcker fast jag inte håller koll på antalet. Men har märkt att det på sistone för många blivit näst intill en tävling om vem som hinner läsa mest under ett år, vilket för mig helt missar poängen med en god bok.

 Hear, hear! Hellre en god bok än tv varje gång! Har själv ingen tv hemma så valet är självklart. 😃

Emo
2018-03-27 05:54
#11

parsley, du skrev: "Språk förändras över tid. En bok skriven på 1970-talet har förmodligen inte riktigt samma språk som en bok skriven idag.  Om det beror på sociala medier eller något annat är svårt att säga."
Språk har alltid förändrats. Jag har just läst en hel hög med böcker skrivna på 30-, 40- och 50-talen. Det var ett stort nöje att läsa om hur det var då och även minnas mycket.

När jag var barn och redan då mycket intresserad av läsning och fick läsa vad jag kunde få tag i lärde jag mig att läsa frakturstil också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MonicaLagerquist
2018-03-28 16:04
#12

100 på ett år.Jag lyssnar på 30-35 i månaden.

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2018-04-03 07:59
#13

Jag får vara glad om jag hinner 1 bok i månaden!😕
Fast det är ju som Emo skriver, en prioritering!👍

Undrar bara, ni som läser sådana mängder med böcker….
Skriver ni listor på vad ni läst och vad de handlar om?
Kommer ni ihåg alla böcker ni läst eller läser ni om dom av misstag?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-03 08:01
#14

#13 Jag skriver listor på vilka böcker jag läser.

Vissa böcker vill man ju läsa/lyssna om igen.

Stolt ägare till fem La permer

Effie
2018-04-03 08:19
#15

Jag laser väl någonstans mellan 50 och 100 böcker på ett år. Goodreads har varje år en läsutmaning; I år ska jag läsa x böcker (man väljer själv ett antal). I år struntar jag I den utmaningen; den retar mig bara. Varför skulle jag vilja läsa ett visst antal böcker? Siffran sager mig ingenting. Var de tunna eller tjocka, var de snabblästa (och snabbglömda) eller något att njuta av länge och långsamt? I värsta fall stressar den mig; nu måste jag se till att bli klar med den här boken så att jag kan börja med nästa…
Att utnyttja småstunder för att läsa; promenader, bussresor och matlagning för att lyssna på ljudböcker…det gör jag redan. Och jag registrerar böckerna; I Goodreads med betyg, och I ett excelark med mycket kort sammanfattning (årsvis, så att jag vet hur manga, om jag nu vill veta)
Läsutmaningen som fanns här på sidan förra året var mycket roligare; fick mig att läsa ett antal trevliga böcker som jag annars inte hade gjort; t.ex. årets nobelpristagare av den dumma anledningen att omslaget var ett bookface…  Fler sådana!


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lona
2018-04-05 20:23
#16

Angående att språket ändras så tror jag att det går betydligt snabbare nu än för några decennier sedan. I synnerhet sociala media som FB, Twitter, messenger och liknande får många att slarva otroligt med sitt skrivande och förr eller senare lär det ge ett större genomslag även i mer "seriös" litteratur.
Om jag jämför generationen som går i gymnasiet nu med hur det såg ut på 80/90-talen så är det betydligt större skillnad än mellan mig och mina föräldrars generation med ungefär lika stor tidsskillnad.

Jag är annars en sån som går och "suger" länge på böckerna, ibland blir det nästan en inre konflikt då jag både vill att en riktigt bra bok skall vara länge, samtidigt som jag givetvis vill läsa så mycket som möjligt.😃
Böcker som jag tror kommer att vara bra, eller som jag läst tidigare och vet är på min topplista kan jag spara till ett riktigt bra tillfälle där jag kan njuta ordentligt av dem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: