Annons:
Etikettmedlemmars-skrivtrådar
Läst 548 ggr
Beccanorthstar
2/26/18, 9:25 AM

Tipspromenad

Jag ska ha tipspromenad på söndag och har svårt att komma på allmänna frågor. Jag hoppas på att ni kan hjälpa mig med det?

“A real woman is one who can fight”
-okänd

Annons:
parsley
2/26/18, 10:59 AM
#1

Lite tips på hur du kan lägga upp det.

Utgå från ett antal olika kategorier och blanda aktuellt med historiskt / allmänbildande.  Ta en eller flera frågor från varje kategori. 

Några förslag på kategorier

Sport

Fråga något om OS, t ex hur många Medaljer tog Sverige eller vem tog medalj i eller vilken medalj tog NN. Ta med någon allmänbildningsfråga, t ex Kür är en gren inom ridsporten. Vad menas med kür?

Mat

Fråga om någon maträtt, t ex vad är en bouillabaisse?

Lokalt

Fråga om någon gata, adress, sevärdhet eller lokalkändis. Kolla lokaltidningen. Har det hänt något den senaste veckan du kan fråga om?
**
Historia**

Fråga om historisk plats, händelse eller person.

Djur och natur

Har du möjlighet att skriva ut bilder så kan du t ex fråga om vilket sorts djur, hund- eller kattras det här är. Fråga om vilket djur som t ex är tyngst eller vad är det här för blomma. Hur källsorteras xxx?

Geografi

Vilken stad ligger längst norrut av x, y och z? I vilken stad finns en viss sevärdhet?

Underhållning / kultur

Fråga något om mello, eftersom den är aktuell just nu. Guldbaggegalan hölls nyligen. Fråga om någon film eller skådis därifrån. 
Har du möjlighet att skriva ut bilder så ta någon skådis, tecknad figur eller bild från en film och fråga vem det är.  

Litteratur

Ta en känd författare, t ex Stephen King, Majgull Axelsson, Selma Lagerlöf eller Camilla Läckberg och fråga vilken bok av följande den skrivit / inte skrivit.

Aktuellt

Kolla nyheterna eller läs tidningen och se om det inträffar något som kan bli en bra tipsfråga.

Svåra ord

Högskoleprovets orddel brukar finns på nätet. Ta något ord därifrån om du behöver inspiration.

MonicaLagerquist
3/12/18, 6:38 PM
#2

Vilka bra tips.Det ska jag ha i åtanke för sommarens kommande tipspromenader.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: