Annons:
Etikettklotterplank
Läst 618 ggr
NjumNjum
11/19/17, 12:23 PM

Show don't tell övningar?

Vet någon några bra övningar/prompts att göra för att bli bättre på show don't tell? :) Eller om ni vet någon bra länk ^^

Annons:
parsley
11/20/17, 9:22 AM
#1

Se om du kan få tag på den här boken

Elisabeth Norin - Tre enkla regler finns inte, en romanskola

Hon skriver begripligt om hur man gör för att gestalta (show, dont´t tell) en text. 

Länk till Bokus, men boken finns på fler köpställen och du kan fråga efter den på bibliotek om du inte vill köpa.   https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=tre+enkla+regler

parsley
11/20/17, 9:30 AM
#2

Några exempel på övningar du kan göra. 

Beskriv personer i olika känslolägen utan att skriva ut exakt hur de känner sig. Beskriv t ex jag är glad, utan att använda ordet glad.  Testa att flödesskriva utan alltför mycket tankar på ordval och grammatik så länge som 15 minuter, så du kommer in i texten. När man flödesskriver så försöker man skriva oavbrutet. Använd gärna en timer, så du inte behöver titta på klockan under tiden du skriver.

Gör om övningen med andra känslor, t ex arg, ledsen, kär, förvånad eller avstängd från sina känslor och testa att skriva i både jag-form och tredje person.

parsley
11/20/17, 9:35 AM
#3

Använd olika sinnesintryck, t ex syn, hörsel, smak, lukt, känsel och kanske även det undermedvetna sjätte sinnet. Beskriv något du känner igen. Du kan t ex beskriva rummet du befinner dig i eller beskriva något alldagligt t ex en blomvas eller ett kex. Ett tips är att försöka beskriva det så en utomjording eller någon som aldrig stött på det du beskriver förstår.

parsley
11/20/17, 9:41 AM
#4

Gå från det allmäna till det specifika, från kaka till hallonsnitt, som Elisabeht Norin skriver i sin bok. Skriver du t ex hus, hund och bil säger det inte så mycket.  Om du istället skriver tegelvilla, jämthund och fyrhjulsdriven pick-up, så ger det en annan bild. 

Skriv om en text av den här typen så den blir mer specifik.

En man går fram till ett hus. Ytterdörren står öppen. När han hör ett ljud vänder han sig om. Han ser en bil bromsa in. Från huset hörs en röst. En man kliver ur bilen. Han har skor och bär hatt. 

parsley
11/20/17, 9:47 AM
#5

Hoppas jag fått med grunderna i show, don´t tell eller Gestaltning

  • Lämna ledtrådar. Skriv inte rakt ut att en person t ex känner sig glad, utan antyd

  • Använd sinnesintryck. Tänk på att även Dialog kan användas som en form av Gestaltning. Personer kan t ex prata förbi varandra. Parterna i ett förhållande kan t ex prata om en trasig brödrost istället för sin trasiga relation. En bildad person har kanske ett visst ordval, medan ett barn pratar på ett annat sätt. En chef kan vara nedlåtande mot sina underordnade. 

  • Var specifik. Undvik allmäna ord.

NjumNjum
11/24/17, 11:38 AM
#6

Wow. Precis vad jag behövde! Tack!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: