Nya uppgifter för biblioteken
Bibliotekspersonalen får hjälpa till med allt möjligt numera. Det börjar bli vanligt att personer som har svårt med att göra bankärenden på nätet eller komma i kontakt med försäkringsbolag vänder sig till biblioteket för att få hjälp, frågeställningar som personalen inte alltid är van vid att hantera eller har kunskaper i. http://www.politism.se/story/en-tisdag-i-september-pa-ett-bibliotek-i-farsta/#post-53733
"Biblioteken ska bli demokratins garant i den digitaliserade samtiden, vi ska stå för all kompetens om medier och information! Det är nog rätt och riktigt."
Ligger mycket i det, skulle jag tro. Samtidigt är biblioteken (och personalen!) en enorm tillgång för både stora och små ärenden samt den där personliga kontakten, en (med)människa att fråga och prata med. Att kunna få hjälp med att fylla i blanketter eller ta reda på vart man ska vända sig är nog ganska vanligt.
Ändå läggs många filialer ned eller blir i bästa fall MerÖppet-bibliotek och personaltiderna minskas. Bemannade skolbibliotek sparas det in på.
Vart ska folk ta vägen när det inte finns någon att fråga?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen