Annons:
Etikettskrivteknik-tips
Läst 2037 ggr
sarwen
2017-08-09 09:20

Skiljetecken i dialog

När en Karaktär frågar något, vilket är korrekt?:

"Vad är klockan?", frågade Lotta. (Då har jag ju dubbelsignalerat frågan, både genom frågetecken och att skriva "frågade hon". Och ska det verkligen vara frågetecken, citattecken, komma, alla tre på rad?)

Eller:

"Vad är klockan", frågade Lotta.

Annons:
Halvdansken
2017-08-10 12:50
#1

Om jag slår upp valfri sida i en bok (Den skrattande polisen, blev det)  finns många varianter. 
- Har ni  några barn, fru Assarsson, sa Marin Beck. (inget frågetecken)
- När kommer fru Karlsson?    (utan angivande av vem som sa/frågade vad, eftersom det är en pågående dialog)
- Får jag bjuda på något, sa Nordin. Lite mer vin? 
- Är era föräldrar amerikaner , kommissarie Peck, frågade hon.

Tror det viktigaste är att inte hela tiden upprepa vem som sa vad
- bla bla, sa han.
- bla, bla bla, frågade hon.
- bla bla, svarade han.
- bla bla, sa hon.
Det gör Leif GW , plus att han hela tiden tillägger vad de tänker eller om de rynkar pannan eller pillar sig i näsan, och det gör att jag har enorma problem att läsa hans böcker. Han är övertydlig.

Jag hade använt
"Vad är klockan", frågade Lotta.

Sen tycker jag att Dialog är enklare att läsa med talestreck - än med citationstecken ".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Effie
2017-08-10 13:09
#2

Jag gillar att det är frågetecken I frågor. Även om man förstår att det är en fråga.

Man kan ju variera "frågade Lotta" lite. "undrade Lotta", "ville Lotta veta". Eller så kan man lägga in lite annan info.

"Vad är klockan?" Lotta avskydde att ha klocka på sig, men ville alltid ha koll på tiden.

Citationstecken är användbart om personen fortsätter att prata och det kan vara otydligt om det är prat eller berättelse .

"Vad är klockan?" frågade Lotta. "Det står en buss vid hållplatsen och det kanske är sista bussen".

Men detta är min känsla.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

sarwen
2017-08-10 13:49
#3

Finns det några Skrivregler kring det här? Nån som vet?

Effie
2017-08-10 14:04
#4

Nu är det ju typ 50 år sedan jag lärde mig detta I skolan. Så jag googlade och hittade

http://www.prefix.nu/interpunktion-del-3.html

http://skrivarcoach.blogspot.se/2007/05/olika-skrivregler.html

Hur tillförlitliga de är har jag inte kollat.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Farwuq
2017-08-11 07:02
[Hea]
2017-08-16 11:43
#6

"Jag bara tvingar mig lite" av Maja-Stina Fransson. Har hon valt att skriva så här:

Ibland ropar pappan till mamman som står i köket och lagar biff Rydberg.

- Ska Linn ha mat?

- Vad sa du?

Titta i olika böcker hur andra författare valt att göra! Lycka till

Annons:
Upp till toppen
Annons: