Språkdiskussioner

Emojin i språket

2017-07-17 19:16 #0 av: parsley

Emojin har blivit en naturlig del av språket, menar Språkrådet. Det är t ex roligare att skicka en emoji som ser ut som en tårta, istället för att skriva grattis. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6739826

Jag är ingen flitig emojianvändare. Det blir mest den vanliga leende gubben.  Brukar ni använda emojis?

Anmäl
2017-07-17 19:23 #1 av: Derrtag

Ja, men som du sa; mest leende gubbar (eller ledsna gubbar:P) Glad Inga tårtor eller liknande iaf:)

Cogito, ergo sum.  

René Descartes               

Anmäl
2017-07-17 19:29 #2 av: Galenidjur

använder typ bara smilies (dvs leende gubbe, ledsen gubbe osv) för de är ju användbara på så sätt att man lättare kan förmedla känsloläge, vilket ju annars ofta går förlorad i text (om man inte då rakt ut skriver "jag är ledsen!" eller "jag skämtar!" eller vad det nu är haha.)  Emojis däremot, njah. Ser inte poängen, med dem. 

StjärnorMedarbetare på jattekanin.ifokusStjärnor
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Anmäl
2017-07-23 16:55 #3 av: Farwuq

Jag använder hjärtan och blommor, gubbarna kan var svåra att se, t.ex. i ett sms.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.