Annons:
Etikettbiografi-skriva-om-sitt-liv
Läst 1307 ggr
celine_skadis
2017-05-22 20:23

Mina senaste 7 år

Hej jag håller på att skriva en Självbiografi då jag har varigt med om ganska mycket i mitt liv.

Har någon något/några tips på vad man kan skriva i den?

Annons:
parsley
2017-05-24 08:43
#1

Man kan skriva självbiografiskt av olika orsaker. En del vill dokumentera sitt liv och lämna en bok eller berättelse vidare till sina barn och barnbarn. Andra känner att de behöver bearbeta sådant som hänt eller skriva för att upptäcka mönster i sitt liv och kanske finna vägar till förändring. Personer som gått i genom svåra händelser, t ex sjukdom eller övergrepp, kanske vill skriva för att berätta för andra eller för att stärka andra i samma situation. Någon kanske upplevt något originellt eller omtumlade och berätta den historien.

Vill man bara bearbeta sådant som hänt, så kan det hjälpa att skriva någon form av dagbok eller ägna sig åt flödesskrivning. Julia Cameron har skrivit en del om det i sina böcker. Hon kallar det morgonsidor och menar att man ska skriva tre sidor det första man gör varje morgon. En viss tid per dag, t ex 20 minuter, då man skriver det som faller en in. Nathalie Goldberg är en annan kreativitetscoach som rekommenderar den här typen av fritt skrivande. Se om du kan hitta deras böcker på t ex biblioteket. 

Det finns en del böcker inriktade på självbiografiskt skrivande. Leta efter dem på bibliotek, eller som begagnade, om de inte finns att köpa nya. Här är några exempel

 Inga-Lill Valfridsson - Att skriva om sitt liv

Patrica Tudor Sandahl - Ordet är ditt 

Alan G Hunter - Skriv dina memoarer - handbok i självbiografiskt skrivande 

Jenny Eklund - Skriv ditt liv, handbok i självbiografiskt skrivande

Vill du ha tips på hur man skriver en bok som känns levande och spännande för läsaren, så läs gärna någon skrivhandbok, t ex

 Elisabeth Norin - Tre enkla regler finns inte - en romanskola. Användbara tips om bl a dialog och gestaltning.

Sören Bondeson - Konsten att döda, så skriver du en kriminalroman. Även om boken främst riktar sig till de som vill skriva deckare så innehåller den en hel del användbara tips även för annat skrivande, bl a hur man strukturerar en roman /  skrivprojekt och hur man skapar scener.

Arbeta med gestaltning i texten. Använd så många olika sinnesintryck, dvs syn, hörsel, känsel, smak och lukt samt eventuell också det sjätte sinnet - det undermedvetna,  som möjligt för att göra texten levande.

Se till att det finns framåtrörelse i texten, att det händer något.

parsley
2017-05-24 08:47
#2

En artikel i tidningen ICA-kuriren där författarcoachen och spökskrivaren Johanna Wistrand tipsar som självbiografiskt skrivande

http://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/aktuellt/20160223/sa-skriver-du-en-bok-om-ditt-liv/

Upp till toppen
Annons: