Annons:
Etikettkreativitet
Läst 631 ggr
Leysas
4/18/17, 2:35 PM

NOVELLIDÉR

Hej jag är helt ny här! Vet inte om jag r rätt eller så hahah, men ska vara kortfattad. Som ämnet lyder så är det enda jag behöver novellidéer, har som skoluppgift att skriva en novell (den ska vara klar imorgon så jag ska försöka) jag har helt enkelt skjutit upp det. Jag började på en tidigare men den sög. Vill helt enkelt bara ha idéer, inspiration, en handling. Tack på förhand:)

Annons:
parsley
4/18/17, 2:40 PM
#1

Det finns ett par olika sk plot generators som man kan använda för att få idéer om man inte kommer på något annat. Länk till ett äldre inlägg med länkar, så du får se om länkarna fortfarande fungerar. Ett par av dem är på engelska. 

http://skrivlust.ifokus.se/articles/535c9ca4ce12c40be70004cf-plot-generator

parsley
4/18/17, 2:47 PM
#2

Finns det något du gillar att hålla på med på fritiden, t ex någon sport eller något med djur? Kan du skriva en novell med utgångspunkt från det?

Tänk ut en huvudperson. Den personen vill något och vill uppnå ett mål. För att uppnå målet så finns det hinder som måste övervinnas. 

Gillar du övernaturligt och spöken, skriv om ett spökbarn som ska skrämma barnen på slottet där det bor. Spöket vill inte skrämma barnen och varnar dem innan, så det inte kan spöka. Spökets föräldrar blir arga.

Leysas
4/18/17, 2:56 PM
#3

Bra idéer, men vill mer skriva något vardagligt, som en ungdomsklishé (stav) jag både hatar och älskar dem hahha men vill ha en handling, och det är det jag inte kommer på :(

Leysas
4/18/17, 2:56 PM
#4

Bra idéer, men vill mer skriva något vardagligt, som en ungdomsklishé (stav) jag både hatar och älskar dem hahha men vill ha en handling, och det är det jag inte kommer på :(

Soligajag1
4/18/17, 7:12 PM
#5

#0 Hejsan ! 

Jag är en älskare av poesi . skrivande , Dikter , noveller. 

OM jag inte kommer på nåt , alltså någon handling, då tar jag mig en sväng ut, , ex. till Ica , , en promenad i skogen, biblioteket mm.mm. 

Sedan brukar det lossna för mig .

Lycka till !! Kram 🌺

Söndagsnovellen

Jag slår upp mina 'gluggar' och gläds över att jag är sågott 
som frisk förutom lite småkrämpor som varenda förvärvsarbetande 
människa har. Skulle behöva ta mig till gymet och pressa min kropp till det 
maximala och sedan känna mig tillfreds med mig själv. 

Istället blir det en latmansdag med boken och laptopen som sällskap. 
Tar en promenad senare så får mitt hjärta pumpa ut all ork på detta sätt. 
Ser ner på min bok som jag längtat efter så länge. Denna lektyr för mig in 
i den härligaste av världar som fångar mig och gör mig levande. 

Drömmer mig bort och ser en hund komma nosande utefter strandstigen där jag gick min morgonpromenad när jag bodde i stugan hos min kusin. 
Det är en svart schäfer med öronen på skaft, svansen går på som en propeller när han får syn på mig. 
Jag vet att det är grannhusets hund men vem ägaren är har jag inte lyckats klura ut. Jag med mina fantasier borde väl kunna luska ut det. 
Nu sätter jag mig på huk och klappar hunden samtidigt som jag ser mig omkring ifall jag får syn på någon. 
Inte en levande själ i närheten trots att jag ropar flera gånger , Hallå Hallå. . 
Kom så går vi och letar efter husse din säger jag till Zorro och han lystrar genast och slickar mig på handen, alltså hade jag hört rätt att Zorro va hans namn. 
Nu ser jag en liten stuga inom räckhåll och det ryker ur skorstenen. 
Vi går närmare och Zorro ger till ett skall precis som han vill varna någon att vi är på väg in. Ingen kommer ut från stugan så jag tar ett kliv in och ropar : Hallå Hallå , är det någon här? Jag hör ett svagt stön inifrån så jag går in i rummet där ljudet kommer ifrån och ser någon ligga på golvet . 

- Åhh. . äntligen lyckades han hitta en människa därute, min Zorro. Ursäkta , kan du ringa efter ambulans eller polis till och med, det va en kille härinne som stal min telefon och Tv . Jag försökte brotta ner honom men jag orkade inte eftersom jag legat på lasarettet några dagar för en operation. Kom hit för att vila upp mig. 
Jag ringer genast polisen och lämnar en rapport om händelseförloppet. 
Dem är på väg säger jag till mannen som jag nu hjälper upp sittande. 
- Tack tack säger han samtidigt som han tittar på Zorro och ger honom en klapp på huvudet. Vilken duktig vovve du är. 

Voff voff säger Zorro och tittar på mig. 
- Förlåt , jag har inte presenterat mig , Sixten heter jag och lånar denna stuga av en go vän. Tänkte att det va en bra idé och få lite lugn och ro efter min operation, tog bort blindtarmen. 
- Okej, Serafina heter jag men kallas för Sofie hur det nu kommer sig sa jag. 
- Så annorlunda namn sa han och vackert , jag säger nog Serafina för det gillar jag bättre. 
Nu hörde vi sirener och folk som kom inspringande i ett huj. 
- Hur är det Sixten ? sa en man som kom fram till oss och jag hade ett frågande uttryck i ansiktet. Hur hur . . Började jag säga. 
-Förlåt , glömde säga att jag även har jobbat som polis, därför igenkänd. 
- Jajja, sa polisen som kom in, vad har hänt här ? 

Sixten berättade allt , lyckades ge så bra signalament på gärningsmannen att han blev gripen efter någon timme utanför hamnområdet med både mobil och Tv på sig. Tv:n va en liten modell som man har på köksbordet så den hade han stoppat innanför jackan. 
Sagan slutade lyckligt och Sixten protesterade högt när ambulanspersonalen ville ta en extra koll på hans revben och mage, eftersom han legat inne på lasarettet för vård några dar innan. 
Jag lovade honom att jag skulle ta hand om Zorro medans han va borta. 
Han gav mig en kram och så blev det tyst i stugan. . 

Jag blundar nu och minns detta ögonblick som om det va igår, kommer på mig själv att jag måste gå och titta till Sixten som åter igen ramlat så illa när han spelat fotboll med killarna. Ler i mjugg samtidigt som tankarna vandrar åt ett annat håll. . 

HH 🙂

parsley
4/18/17, 7:50 PM
#6

Ett tips på en vardaglig handling. 

A är på pizzerian med kompisar. In kommer en berusad person, det kan vara A:s pappa, som inte bor med A, eller ett äldre syskon. A tycker det är superpinsamt, eftersom personen bara köper en massa Coca-Cola och ingen pizza och en av kompisarna konstaterar att det är idiotiskt att köpa läsk på pizzerian när ICA ligger vägg i vägg. Personen känner igen A och A tycker det är pinsamt. Sedan tröstar en av kompisarna A och säger att den förstår hur det känns, eftersom den har föräldrar/syskon som är likadana. Om du vill kan du göra det till en kärleksnovell där A blir ihop med den tröstande kompisen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: