Annons:
Etikettot-utanför-ämnet
Läst 833 ggr
Valkyrija
3/16/17, 10:21 PM

Novel - kritik?

Hej på er ! 
Har planer på att skriva en fantasynovell och har inte riktigt några bra idéer kring hur den ska börja eller vad den ska handla om. Har karaktärerna, bakgrundshistorier etc men ingen riktigt plot. Därför tänkte jag att jag bara skriver lite fritt, enstaka scenarion så jag i alla fall kommer igång. Nu är detta inklistrat direkt från Word så det ser lite konstigt ut och jag ber om ursäkt ifall det är lite svårt att läsa just därför men har ni några tankar och åsikter kring texten? Ignorera stavfel och sånt utan det jag tänker är mest på HUR jag skriver och VAD jag skriver. Skulle gärna vilja veta. 

Admin får byta kategori om hen vill. Visste inte riktigt vilken jag skulle välja 😃

Astrid satt uppe på berget och blickade ut över det snötäckta landskapet med Spirit vid sin sida. Den kalla nordvinden fick hennes blonda, nästan vita, hår att dansa och en ensam tår föll långsamt ner för hennes kind. Den unga kvinnan begravde sin hand i Spirits vita, varma päls och slöt sina ögon medan hon lät vinden smeka hennes röda kinder. Hon suckade.

-          ”Kommer det någonsin vara över? Kommer det någonsin ta slut?” Astrid suckade igen och torkade bort tåren, som nu hade nått hela vägen ner till hennes käkben, med sin svarta tröjärm.

Hon lutade sitt huvud mot den stora vargen vid hennes sida och öppnade åter ögonen.

-          ”Jag vet inte vad jag hade gjort utan dig” började hon och kände hur hennes ögon åter igen fylldes av varma tårar. ”Utan dig hade jag inte överlevt.”

Astrid vände sig och la sina armar runt vargens hals. Hon borrade ner sin näsa i den mjuka

pälsen och kände hur den långsamt tinades upp. Hon tog ett djupt andetag och drog in den magiska doften av sin följeslagare och kunde inte låta bli att le. Spirit började böka lite otåligt på henne. Han ville ge sig av. Det fanns viktigare saker än att sitta här och glo ut över snötäckta trädtoppar.

Spirit var klok. Det var väl egentligen alla människors följeslagare och djursjälar, men det var något alldeles speciellt med den stora vargen och det var Astrid inte ensam om att se. Varje par, människa och djur, var unikt men det Astrid och Spirit hade var djupare än så.

Astrid fick sin djursjäl senare än de allra flesta. Hon visste inte varför men hon var övertygad om att det fanns en anledning. I vanliga fall blev man introducerad till sin djursjäl redan vid 8 års ålder, och i de flesta fall kunde man långt innan det veta vilket art man delade sin själ med, men Astrid träffade Spirit när hon var 10 år och innan det hade hon ingen aning om vad för djursjäl hon skulle få. Två år kanske inte verkar vara så länge men när alla andra redan fått sin djursjäl är det en oändlighet.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
vendelay
3/16/17, 10:28 PM
#1

Jag tycker att du har bra förutsättningar! Har inte läst mycket fantasy så kan väl egentligen inte mycket om genren men jag tycker att det lilla du skrivit här känns spännande och lite unikt. Det är mycket små detaljer, och det gillar jag starkt. Bra blandning mellan korta och långa meningar (det är en jätteviktig grej för mig!). Har inte så mycket mer att kommentera men det finns ingenting jag tycker är mindre bra förutom att den är för kort förstås 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Valkyrija
3/16/17, 10:48 PM
#2

#1 Tack så jättemycket för kritiken! Är inte så van vid att skriva och det är svårt att hålla en balans mellan att inte överdriva beskrivningarna och inte skriva för lite. Men åter igen, tusen tack! Mer kommer 😂🌺

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

vendelay
3/16/17, 11:14 PM
#3

Nej, jag förstår att det är svårt 😂 Längtar efter att läsa mer 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Valkyrija
3/17/17, 1:54 PM
#4

Vad glad jag blir! 😍

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

parsley
3/20/17, 4:18 PM
#5

Du har skrivit en spännande historia. Man vill veta mer om huvudpersonen. 

Vill du jobba mer med texten, så fundera på det här som kallas Gestaltning. Gestaltning innebär att man t ex beskriver en miljö istället för att säga att den är vacker. Ett knep när man jobbar med Gestaltning är att använda olika sinnen. Syn intryck beskriver hur något ser ut eller vad man ser. Hörsel om fattar Dialog och olika ljud. Ibland kan man även använda smak, lukt och känsel eller t om försöka använda det sjätte sinnet eller det undermedvetna. Olika personer upplever olika sinnen olika starkt, så vill man fånga en läsare så kan det vara bra att få med så många sinnen som möjligt. 

Ett annat tips är att om möjligt gestalta istället för att undvika adjektiv.

Upp till toppen
Annons: