Annons:
Etikettevenemang-kurser-utbildningar
Läst 1010 ggr
parsley
2017-03-08 15:55

Kvinnliga eller manliga författare

Internationella kvinnodagen idag.  På facebook såg jag någon bild där en amerikansk bokhandel vänt alla titlar skrivna av en manlig författare inåt, så de inte skulle synas.

Spelar det någon roll för er om författare är kvinnor eller män? För mig spelar det ingen större roll. En skicklig författare kan skildra både män och kvinnor och göra dem levande och engagerande. Däremot kan jag tycka att en del författare är för "grabbiga" och att en del som verkar skrivas för en kvinnlig målgrupp är för "fjantigt". Finns det författare som tillhör ett tredje kön och inte betraktar sig som män eller kvinnor?

Annons:
Herveaux
2017-03-08 15:57
#1

Jag köper boken för en bra story, inte efter författarens könsidentitet. 🙂
För mig spelar det absolut ingen roll.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Scorpio97
2017-03-08 16:40
#2

Nej, det har ingen betydelse för mig. Jag kommer sällan ihåg vem författaren till en bok är ens. Har fem böcker hemma just nu, och en av dom vet jag är skriven av Stephen King - eftersom det är min favoritförfattare och jag lånade den just för att det var hans. Dom fyra andra vet jag varken namn eller kön på. Men på ett eller annat sätt fångade dom böckerna mitt intresse på biblioteket och därför lånade jag dom.

Innan jag lånar en bok brukar jag dock kolla vem författaren är, eftersom det finns vissa författare vars böcker jag vet att jag inte gillar och då är det förmodligen ingen mening att låna en till bok av den personen. I övrigt har det ingen betydelse för mig vem författaren är, och inte heller vilket kön h*n identifierar sig som.


//Jessie

Soligajag1
2017-03-09 07:38
#3

Jag köper en bok och bryr mig inte om det är en kvinna eller man som skriver , , men Camilla Läckberg är en utav mina favoriter. 

Jan Gillou tex, , tycker jag inte alls om. Men Hjorth , Rosenfeldt är 2 män och mycket bra tycker jag. Så det finns både män o kvinnor som är bra författare. 

Just nu läser jag Hjort, Rosenfeldt / Den stumma flickan , fjärde boken i en trilogi , dem andra är Det fördolda, Lärjungen och Fjällgraven . Mycket bra enligt mig! Tipsar gärna om dessa , dem som gillar intriger och deckare med spänning!!

HH 🙂

lunaticIam
2017-03-09 13:01
#4

Generellt sett är svaret nej. Jag köper en bok för att handlingen tilltalar mig och inte efter författarens kön. 
Det finns dock ett undantag och det är när jag är ute efter att göra min samling mer jämställd. I framtiden vill jag ha ett eget bibliotek hemma och jag vill att fördelningen av manliga respektive kvinnliga författare ska vara så jämn som möjligt. Men även i dessa fall prioriteras handlingen över könet - hittar jag inte en handling som tilltalar mig blir det inget köp.

Tarotstollan
2017-03-15 19:39
#5

Spelar ingen som helst roll, mina favoritförfattare är ganska jämnt fördelade över de två könen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: