Annons:
Etikettskrivteknik-tips
Läst 620 ggr
sarwen
2/13/17, 10:14 AM

Dramatisk kurva och bågar

Jag känner att jag bara vimsar med dramatisk kurva/bågar/dramaturgin. 

Om jag har tre huvudpersoner men ändå vill -kanske?- ha en dramatisk kurva för boken (tex valen) och sen har fortlöpande bågar för varje person, blir det inte då litegrann som att alla bågar leder till en massa valsprut när upplösningen kommer och det blir liksom kapitel efter kapitel med upplösning fast i olika trådar/bågar? Blir det tillfredsställande för läsaren eller blir det träligt för att det blir för mycket lika-lika? 

Jag kände inte att jag hade det problemet när jag var i den tidigare fasen och skrev delen där allt blir värre och värre, det var bara kul att vrida om kniven i dem, men nu när allt har vänt uppåt mot slutet blir jag tveksam hur jag ska tänka. Som att jag staplar dramatiska vändpunkter och uppåtpuffar. Men det kanske är bra? Hur brukar det se ut i böcker egentligen? Kan det bli för mycket av det goda?

Synpunkter?

Annons:
parsley
2/13/17, 10:48 AM
#1

Testa att närläsa en bok som du tycker är riktigt bra. Skriv en sammanfattning av handlingen under tiden du läser och testa att rita en eller flera dramatiska kurvor över handlingen. 

Läs någon bok som är känd för att vara spännande, t ex Dan Brown Da Vinci-koden. Skriv en sammanfattning under tiden du läser och notera var det finns cliff-hangers och hur den dramatiska kurvan ser ut. 

Vill du läsa fakta om Dramaturgi, se om du kan få tag på Sören Bondesons bok Konsten att döda, så skriver du en kriminalroman. 

Det finns ju en del bestsellers som har lite av det upplägget du tänker dig. I deckare är det inte helt ovanligt.

sarwen
2/13/17, 11:33 AM
#2

Ja, jag ska sätta mig och bläddra i några böcker och se, det var ett bra tips.

Och tack, Bondesson har jag inte läst än!
Läste däremot "Så skriver du en bestseller"(äsch, vad heter den?) för några veckor sen, den var trevlig men jag hittade inga nya svar i den direkt. 
Det kanske är så att jag vet rätt bra i teorin men inte får till det i praktiken … Suck!

Upp till toppen
Annons: